10 blogformats om te gebruiken voor je content
Zomaar wat artikelen schrijven is leuk, werken met blogformats is leuker. En verschillende rubrieken afwisselen is nóg leuker. Voor jezelf, maar zeker ook voor je lezer.
Hoe bedenk je blogformats? En wat is überhaupt het nut van terugkerende rubrieken? In dit blog lees je er meer over.
Handig: bij de formats staat een voorbeeld. Van mijn eigen website óf van een artikel dat ik geschreven heb voor een klant.
Waarom werken met blogformats?
Formats werken al jarenlang ontzettend goed. Kijk maar naar een krant of tijdschrift: elke dag, week of maand komen zij met dezelfde rubrieken. Natuurlijk vullen ze die elke keer anders in, zodat er toch sprake is van afwisseling.
De reden dat een vast format zo goed werkt, is dat mensen houden herkenbaarheid. Niet voor niets is het groot nieuws als de dagelijkse strip in de krant opeens niet meer verschijnt. Mensen zijn eraan gehecht. Dat werkt zo op papier, en net zo goed online.
Daarnaast zijn formats makkelijk voor jezelf. Ze geven je een hokje om binnen te denken en – in tegenstelling tot wat vaak wordt geroepen – zorgt dat juist voor creativiteit. Je hoeft immers niet telkens na te denken wat je ‘nu weer’ gaat maken, maar alleen de juiste insteek te vinden.
En dan nu… Over naar het echte werk
Blogformat 1: Het dilemma
Iedereen heeft dilemma’s. Van groot (huis kopen of huren?) tot klein (pizza of pasta?). Ook jouw klanten ervaren dilemma’s voor ze je bedrijf inschakelen. Zoek uit wat deze dilemma’s zijn en zet de opties tegenover elkaar.
Wissel voor- en nadelen af, zodat mensen geboeid blijven tijdens je verhaal. Het doel is om je lezer te helpen bij het maken van een keuze.
Dat die keuze straks jouw richting opvalt, is natuurlijk mooi meegenomen.
Voorbeeld: Het dilemma: je lezer aanspreken met jij of u?
Blogformat 2: Het woordenboek
Vaktaal is overal. Voor mensen die je eigen taal spreken is dat geen probleem, maar mensen van buiten je branche hebben geen idee waar je het over hebt.
Help ze op weg door een woordenboek aan te leggen met termen uit jouw vak. Houd het kort maar krachtig met een definitie, een beknopte uitleg en een voorbeeld uit je praktijk.
Bijkomend voordeel van deze rubriek: deze indeling maakt hem makkelijk te begrijpen voor Google. Als je definitie goed klopt, is de kans groot dat je een featured snippet krijgt.
En die gaat op het lijstje van mijn eigen woordenboek 😉
Voorbeeld: Wat zijn boundary spanners? (voor Hello New Day)
Blogformat 3: De deepdive
Goed om je kennis als expert te delen, en goed voor je vindbaarheid in Google: een uitgebreid achtergrondartikel over een onderwerp waar je veel over weet.
In een deepdive belicht je alle kanten van een onderwerp. Wat is het, wie heeft het uitgevonden, hoe werkt het, waarom is het belangrijk, waar gebruik je het? Enzovoort.
Plaats genoeg tussenkopjes voor de leesbaarheid en verwijs naar externe bronnen voor de geloofwaardigheid. Gebruik ook gerust video’s of infographics die je punt ondersteunen.
Het kost wat tijd, maar dan heb je wel een artikel dat jarenlang op je website kan blijven staan.
Voorbeeld: 9 ultieme tips om voortaan makkelijke teksten te schrijven (B1-niveau)
Blogformat 4: Influencer vertelt
Nee, ik bedoel niet diegene met veel volgers op Instagram. Of wel, als dat je branche is. Wat is beschouw als een influencer, is iemand met invloed in je branche. De directeur van een groot bedrijf, de uitvinder van een baanbrekend product of misschien wel een BN’er die een link heeft met je werkveld.
Het interviewen van zo’n invloedrijk persoon heeft twee voordelen:
- Je maakt content die waarde oplevert voor je blog
- Je trekt de aandacht van veel mensen die je bedrijf nog niet kennen.
Je denkt misschien dat het lastig is om zo iemand te spreken te krijgen, maar in de praktijk zijn veel mensen best bereid om een half uur met je te bellen. Leg gewoon contact, en kijk wat eruit komt.
Voorbeeld: 3 tips van illusionist Victor Mids voor jouw werk in de zorg (voor Pensioenfonds Zorg en Welzijn)
Blogformat 5: De les van…
Is jouw product of dienst bedoeld om het leven van mensen beter te maken? Vraag hen dan om een review. Maar pak het wel creatief aan: laat ze hun les delen.
In ‘De les van’ beschrijven je klanten wat hun ervaring was voor het gebruiken van je product / dienst, waarom dat niet goed bleek, hoe ze jou hebben gevonden en wat er nu is verbeterd. Het doel is om andere klanten te helpen een goede keuze te maken.
Dit kan als uitgebreide blog, maar mag ook kort en krachtig. De lengte van het artikel hangt af van hoeveel er over je product te vertellen is.
Voorbeeld: Rijkswaterstaat: “Dankzij onderhoudsdashboard in een half jaar 3 storingen voorkomen” (voor World Class Maintenance)
Blogformat 6: De top 10
Weet je hoe lang de top 40 al bestaat? Sinds 1965. Het idee is simpel: elke week draait de radio de 40 liedjes die die week het meest beluisterd zijn.
Zo kun jij ook een top 10 maken. Van de beste blogs uit je branche, de leukste video’s, de mooiste foto’s, de grootste missers, de handigste tips… Bedenk het en er valt een top 10 van te maken.
Zorg ervoor dat dit voor jezelf haalbaar is. De top 40 is dan wel iedere week, maar dat betekent niet dat jij hetzelfde moet doen. Eén keer per maand (of misschien zelfs één keer per jaar) is ook leuk.
Voorbeeld: 5 mooie projecten met hout uit 2020 (voor de Nederlandse Branche voor de Timmerindustrie)
Blogformat 7: Vraag maar raak
Je lezers / klanten zitten vol vragen. En wie kan die nu beter beantwoorden dan … jij! Plaats een post op Instagram of LinkedIn met het verzoek aan mensen om hun vragen in te dienen. Of bel even naar je klantenservice en vraag hen welke vragen vaak voorbijkomen.
De meestgestelde vragen bundel je in een blog óf plaats je los op je website. Zo help je klanten en merk je wat je nog aan je product of dienst kunt verbeteren.
Ook leuk: neem de antwoorden op in een video. Ideaal voor de mensen die geen zin hebben om te lezen. Uiteraard werk je ze ook uit als blog, zodat lezers wel de kans krijgen om snel het antwoord te vinden.
Voorbeeld: Eerste Hulp bij Puppy’s (voor Fokker Petfood)
Blogformat 8: Out of office
Waar houd jij (of houden je medewerkers) zich buiten kantoor eigenlijk mee bezig? Veel mensen vinden het leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen. Hoe meer mensen je artikelen trouw lezen, hoe groter de interesse in zo’n blog.
Over wat voor dingen vertel je zoal in je out of office-rubriek?
Deel bijvoorbeeld een fotoserie van je dagelijkse lunch- / avondwandeling. Dat zorgt gegarandeerd voor mooie plaatjes. Of houd een dagboek bij over je favoriete hobby. Waar heb je vandaag aan gewerkt, wat zijn je tips voor anderen die deze hobby op willen pakken, hoe lang duurde het voor je het onder de knie had?
Maak het luchtig, maar houd het wel professioneel. Politieke meningen of religieuze overtuigingen liggen gevoelig, en hebben (wat mij betreft) geen plaats in je out of office-blogs.
Blogformat 9: Alles wat je wilt weten over
Is jouw branche er één van innovaties, trends en uitvindingen? Dan zit je gebakken met deze rubriek. Je hoeft maar één ding te doen, en dat is altijd als eerste op de hoogte zijn van een nieuwe hype.
Vervolgens geef je in een blog inzicht in alles wat er te weten valt over deze trend.
Deel je artikel op social media en zorg voor een goede vindbaarheid, zodat je zoveel mogelijk aandacht genereert. Grote kans dat – als je één van de eersten bent die erover praat – je als expert bekend komt te staan.
Blogformat 10: Column
Bedenk een thema dat belangrijk is voor je bedrijf en vraag een medewerker of iemand buiten je bedrijf om in dit thema een column te schrijven.
Er zijn twee regels:
- De gastschrijver mag schrijven over wat-ie wil, zolang het maar binnen het thema past
- Jij hebt de eindredactie (al is het niet de bedoeling om alles aan te passen)
Geef goede richtlijnen mee en stel een deadline. Daarna doet de gastcolumnist zijn werk, terwijl jij achterover leunt. Ideaal, toch?
Bijkomend voordeel: de kans is groot dat je columnist zijn werk deelt op de eigen social media. Hij / zij blij, jij blij.
Voorbeeld: mijn gastcolumn voor LFK magazine.
Nog meer ideeën?
Hopelijk ben je met deze formats een heel eind op weg om je contentmarketing vorm te geven.
Heb je vragen over je blogstrategie of wil je sparren over content, SEO en marketing? Boek dan een sparringsessie. In 1,5 uur beantwoord ik al je vragen of praat ik je bij over het onderwerp waar je meer over wilt weten.
Voordat je verdergaat…
Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!