Oude blogs updaten tekstschrijver content

Doen! Je oude blogs updaten (+ beter scoren)


Ken je dat gevoel als je je hele huis hebt opgeruimd, oude spullen hebt weggedaan (of verkocht) en met een voldaan gevoel op de bank ploft? Ik vind het zelf altijd heerlijk om te weten dat alles op orde is. Ook op mijn website. Zeker als je al een aantal jaar blogt, kan die namelijk weleens een stofdoek gebruiken. Geldt dat voor jou ook? In dit artikel lees je tips om je oude blogs te updaten.

Waarom oude blogs updaten?

Voordat je van start gaat met het updaten van oude blogs, is het goed om te bedenken waarom je dit wilt doen. Het heeft namelijk geen meerwaarde om lukraak wat oude content te voorzien van nieuwe tussenkoppen. Het beste is om strategisch te werk te gaan. Je wilt bijvoorbeeld artikelen updaten die nog steeds veel lezers krijgen, maar qua inhoud verouderd zijn. Of artikelen die in het begin veel bezoekers trokken, maar die in de krochten van je archief zijn verdwenen.

Doel van het updaten van oude blogs is om nieuwe bezoekers naar de website te trekken en de artikelen beter vindbaar te maken in Google. In het ideale geval bereik je met weinig extra moeite een hoop nieuwe mensen. Klinkt goed, toch? Oké, aan de slag.

Stap 1: Selecteer de artikelen die je gaat updaten

Om te beginnen is het goed om een selectie te maken van de blogs die je nieuw leven in gaat blazen. Dat kun je doen op gevoel – bijvoorbeeld blogs die goede reacties kregen toen je ze plaatste – of door in je statistieken te duiken. Als je gaat voor de laatste aanpak én Google Analytics gebruikt, ga je als volgt te werk:

  1. Open Google Analytics
  2. Ga naar Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen
  3. Pas de periode aan naar de begintijd van je blog / website
  4. Selecteer het kanaal ‘Organic Search’
  5. Klik boven de tabel op ‘Bestemmingspagina’

Je krijgt nu een lijst te zien van de pagina’s die het meest bezocht zijn via Google:

Ga bestemmingspagina

Bekijk vooral wanneer je de best gelezen artikelen hebt gepubliceerd. Staat er bovenaan jouw overzicht een blog van 3 jaar geleden? Dan is dit een prima beginpunt om te beginnen met updaten. Scroll zeker ook verder door naar onder, zodat je erachter komt of hier blogs tussen staan waarvan je hoopte dat ze goed zouden scoren, maar die dat in de werkelijkheid niet doen. Wellicht kun je de SEO van deze artikelen verbeteren.

Stap 2: Controleer de inhoud van het bestaande blog

Lijst met blogs om te updaten af? Dan kun je aan de slag met het echte werk. Begin met het controleren van de inhoud. Klopt alles wat je hebt geschreven nog? Zijn er nieuwe inzichten die je toe kunt voegen? En als je screenshots gebruikt om iets uit te leggen, zijn die nog actueel?

Een tip is om zelf te googelen op de zoekterm waarop mensen je blog vinden. Zo zie je namelijk meteen wat de concurrentie doet. Bekijk waarom zij hoog in de zoekmachines staan en probeer hun inhoud te overtreffen met je eigen kennis. Verder is het handig om na je zoektocht te kijken welke gerelateerde zoektermen Google suggereert. Voeg deze als dat kan toe in je blog, zodat je artikel na de update ook op die termen omhoog komt.

Stap 3: Check de interne en externe links

Als je destijds in je blogs links hebt geplaatst, is je volgende stap om die na te lopen. Werken ze allemaal nog? Zijn er extra links te vinden die je inhoud nog beter onderbouwen? Heb je in de tussentijd nieuwe blogs geschreven die relevant zijn voor dit blog? Verwijs daarnaar om verkeer tussen de pagina’s te bevorderen.

Heb je nog geen links geplaatst, dan is dit het moment om daarmee te beginnen. Linkbuilding is namelijk een belangrijk onderdeel van SEO. Kijk eens naar welke pagina’s op je eigen website je kunt verwijzen en zoek bronnen buiten je website om mensen nog meer informatie te geven. Let er in dat laatste geval op dat je naar pagina’s met een hoge autoriteit verwijst. Oftewel: blogs die betrouwbare informatie bevatten.

Stap 4: Verbeter je SEO-informatie

De volgende stap is het onder handen nemen van je SEO-informatie. Denk aan de paginatitel, meta-omschrijving, alt tags bij je foto’s en het aantal keer dat je zoekwoord terugkomt in de tekst. Vaak zie je na een tijdje genoeg nieuwe mogelijkheden om je SEO te verbeteren.

Daarnaast doe je er goed aan om even te zoeken naar SEO-trends van het jaar. Wellicht zijn er nieuwe ontwikkelingen die je eenvoudig toe kunt passen in je bestaande blogs. Zo vergroot je de kans dat je oude blog na de update nog beter scoort.

Stap 5: Voeg je nieuwe call-to-actions toe

De kans is groot dat je na het publiceren van je oude blog, nieuwe dingen hebt gemaakt op het gebied van marketing. Je bent bijvoorbeeld begonnen met het versturen van een nieuwsbrief, hebt een nieuwe pagina op social media of hebt een e-book geschreven dat mensen kunnen downloaden (zoals ik 😉). Voeg deze onderdelen toe aan je bestaande blog, zodat ze meer aandacht krijgen van nieuwe bezoekers.

Als je dit doet, is het belangrijk om te gaan voor een concrete call-to-action. Vertel bijvoorbeeld hoe vaak je de nieuwsbrief verstuurt of waarom mensen je écht moeten volgen op social media. Hoe concreter de call-to-action, hoe groter de kans dat mensen in actie komen.

Regelmatig oude blogs updaten

Je oude content onder handen nemen is een perfecte klus als je even geen inspiratie hebt. Natuurlijk is nieuwe content goed, maar de ervaring leert dat je ook met je bestaande content nog veel bezoekers kunt trekken. Zo is mijn artikel over een LinkedIn-logo als zzp’er nog steeds één van mijn best gelezen blogs. Ik update dit blog één keer per jaar, zodat ik zeker weet dat het actueel blijft.

Tot slot is het goed om je te realiseren dat je niet ál je oude blogs hoeft te vernieuwen. Als je tijdens het selecteren ziet dat bepaalde blogs nauwelijks nog bezoekers trekken en niet meer relevant zijn, kun je ze beter verwijderen. Weggooien hoort immers ook bij een grote schoonmaak.

Kijk jij weleens hoe je oude blogs erbij staan op je website? 

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Meer handige marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief!