20 ideeën voor je contentplanning en blogs
Inspiratie komt vaak op de gekste momenten. Onder de douche, net voor je in slaap valt of tijdens een wandeling: zodra je je gedachten de vrije loop laat, ploppen de ideeën in je hoofd. Maar zodra je bezig bent met je contentplanning, is diezelfde inspiratie ver te zoeken. Daarom vind je hier 20 ideeën voor content die je helpen om je inspiratie weer terug te krijgen.
#1 Veelgestelde vragen
Ga eens op de koffie (of thee) bij de klantenservice en vraag je collega’s: waarom bellen klanten ons eigenlijk? De kans is groot dat klanten vaak dezelfde vragen stellen. Door ze te beantwoorden op je website heb jij goede content en je collega’s minder telefoon. Win-win, toch? Extra tip is om de vragen die je verzamelt één voor één in te plannen op je socialmediakanalen. Met een beetje geluk is jouw contentplanning weer een paar weken voorzien van posts die je lezers helpen.
#2 Tips en tricks
Als expert in de branche heb je ongetwijfeld een paar handige lifehacks. Simpele trucs die je leven makkelijker maken en die je klanten nog niet kennen. Licht er één uit in een post op social media of verzamel de beste tips bij je collega’s om er een blog over te schrijven. Zo leg ik de schrijfwijze van de gebiedende wijs (zonder -t) vaak uit aan de hand van dit voorbeeld: ‘Loop naar de maan’. Zeker weten dat jij dit vanaf nu onthoudt.
#3 Achter de schermen
Hoe ziet je werkplek er eigenlijk uit? Waar wordt je product gemaakt? En met hoeveel mensen zijn jullie? Allemaal vragen waar je (potentiële) klanten nieuwsgierig zijn. Schrijf een blog met foto’s, of ga zelf met de camera op pad om de werkvloer te filmen. Maak het herkenbaar voor degene die leest / kijkt: een werkplek is nooit steriel zonder enige rommel. Opruimen is dus niet nodig. Tenzij je in het ziekenhuis op de operatiekamer werkt. Dan adviseer ik om je werkplek wel steriel te maken.
#4 Medewerkers voorstellen
In het verlengde van je bedrijf laten zien, zit het voorstellen van je medewerkers. Wie zijn ze, wat doen ze en waarvoor kunnen klanten bij hen terecht? Extra leuk met een random feit over de persoon in kwestie. Denk aan een gekke hobby, een bijzonder levensmotto of een uitzonderlijke prestatie in een ‘vorig’ leven. Iedereen vindt het leuk om te lezen dat je baas in groep 7 kampioen spijkerpoepen was 😉 Handig aan het voorstellen van medewerkers is dat je dit weken of zelfs maanden vooruit kunt plannen in je contentplanning. Zo kun je iedereen op tijd laten weten wanneer het tijd is om naar de kapper te gaan voor de foto.
#5 Een dag / week in het leven van
Heb je al je medewerkers al een keer voorgesteld? Laat ze dan zelf de camera en pen oppakken en bijhouden wat ze zoal doen op een (werk)dag. Kies mensen in verschillende functies, zodat je klanten een steeds beter beeld krijgen van je bedrijf. Het is slim om hier vooraf een format voor te maken, zodat je je collega’s precies kunt vertellen waar ze rekening mee moeten houden. Denk aan staande of liggende foto’s, selfies of plaatjes van de omgeving en het aantal beelden. Ook deze rubriek kun je eenvoudig vooruitplannen in je contentplanning.
#6 Interview met een klant
Je hebt vast wel eens een enthousiaste klant die honderduit vertelt hoe blij hij is met jullie product of dienst (als je die niet hebt, is dit het moment om je achter de oren te krabben…). De volgende keer dat je je klant spreekt, vraag je of hij wat over jullie wil vertellen om andere klanten te helpen. Werk het verhaal uit tot een testimonial en je hebt niet alleen nieuwe content, maar ook een ambassadeur voor je bedrijf.
#7 Interview met een prominent persoon
Afhankelijk van de branche waar je in werkt, zijn er ongetwijfeld prominente personen die wat kunnen vertellen over het belang van je product. Denk aan de voorzitter van het FSC als je in de houtbranche werkt of de katteninfluencer die jouw dierenvoer gebruikt. Benader hen voor een interview en laat vooral zien dat het voor jullie beide (gratis) reclame is. Een groot publiek gegarandeerd!
#8 Feiten en cijfers
Wie houdt er niet van wat mooie getallen? Cijfers overtuigen, zelfs als mensen niet precies snappen wat ze inhouden. Schrijf een blog over het aantal verkochte producten, het aantal mensen dat je geholpen hebt, het aantal uren dat je gewerkt hebt aan de ontwikkeling van je product, de statistieken van je website of nog veel meer andere cijfers. Ongetwijfeld houd je onbewust al een schat aan informatie bij in je systemen. Spit ze eens door en kijk welke getallen je eruit kunt halen. Alles is het delen waard, al word je baas er misschien niet zo gelukkig van als je de financiën doorneemt met de buitenwereld.
#9 Weetjes
Weet je nog, vroeger in de krant van je sportclub? De rubriek ‘wist-je-dat’ was altijd gevuld met de leukste wetenswaardigheden. Wist-je-datjes zijn een laagdrempelige manier om korte feiten aan je publiek te laten lezen. Til dit format naar een hoger niveau door iets dieper in te gaan op de weetjes, en je hebt een blog dat niet alleen leuk is om te lezen, maar ook veel waardevolle informatie bevat.
#10 Blunders
Ondanks een uitgebreide uitleg bij de aankoop en een duidelijke gebruiksaanwijzing, gaan mensen nog weleens de mist in met het gebruik van je product. Verzamel deze verhalen aan de lunchtafel en schrijf een blog met de grappigste blunders met jullie product. Je slaat hiermee twee vliegen in één klap: lezers weten wat ze niét moeten doen en je brengt een glimlach op hun gezicht. Gratis tip: zorg er wel voor dat de blunders anoniem zijn. Anders raak je eerder een klant kwijt dan dat je er één bij krijgt.
#11 Oude tijden herleven
Ongetwijfeld is je vak in de loop der jaren enorm veranderd. Maakte jij vroeger nog designs op een schetsblok, was de enige rekenmachine die je kon gebruiken die in je brein of stond ‘content’ nog enkel voor tevreden? Leg dan uit aan je publiek hoe je je vak vroeger uitvoerde en welke veranderingen je zoal hebt meegemaakt. Hoe meer ervaring degene die je interviewt heeft, hoe leuker het artikel.
Handig om in gedachten te houden: ga uit van een jong publiek. Zo kostte in mijn middelbareschooltijd bellen met je mobiel nog een rib uit je lijf. Bij een lekke band konden wij niet even appen (ha, dat woord bestond zelfs nog niet), maar lieten we de telefoon 3x overgaan en hoopten we dat onze ouders terugbelden. En als je ouder bent dan ik denk je waarschijnlijk: ‘Die luxe hadden wij niet, we lieten de fiets staan en haalden die ’s avonds weer op.’ Elke generatie heeft een ander perspectief, het is leuk om daarover te vertellen.
#12 Expertverhaal
Je bent zelf degene die het meest weet over je product of dienst. Help je klanten uit de brand door je kennis met hen te delen. Ga dieper in op een innovatie die jullie hebben doorgevoerd of vertel alles over de ontwikkeling van je nieuwste product. Interessant en leerzaam voor je klanten. In het geval van een expertverhaal is het mooi om dit uit te werken als interview. Zo krijgt je expert-collega het podium dat hij of zij verdient en leest je verhaal lekker weg.
#13 Wie goed doet…
De kans is groot dat je je op de een of andere manier inzet voor de samenleving. Misschien organiseer je elk jaar een diner voor de ouderen in de buurt of haal je alle energie die je verbruikt uit de zonnepanelen op je eigen dak. Door te laten zien op welke fronten je goed bezig bent, creëer je sympathie en laat je zien dat je de wereld om je heen belangrijk vindt.
#14 Werken in je branche
Niet alleen klanten bezoeken je website, ook sollicitanten neuzen graag rond voor ze hun motivatiebrief aan je versturen. Maak een lijst van de skills die nodig zijn om bij jullie bedrijf te werken of vertel welke achtergronden je huidige medewerkers zoal hebben. Dit laat meteen zien wie je bent als bedrijf en trek nieuwe mensen over de streep om bij jullie te komen werken.
#15 Fabels
Er zijn ongetwijfeld legio misvattingen over je werk. Kaart ze aan én laat zien waarom ze niet waar zijn. Zo denken veel mensen dat tekstschrijvers vooral perfect Nederlands moeten kunnen. Natuurlijk is dat belangrijk, maar ik heb uit een betrouwbare bron begrepen dat spellingcheckers en Google je hiermee kunnen helpen als het niet je sterkste punt is. Een eigen stijl is daarentegen wel onmisbaar voor een goede tekstschrijver. Vind de mythes die rondgaan over jouw bedrijf en leg uit hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat.
#16 Promoot je product (maar houd het subtiel)
Je product of dienst is het belangrijkste onderdeel van je bedrijf. Hoewel je vaak hoort dat promotie uit den boze is in je content, kan het – met een leuke insteek – wel degelijk een interessant blog opleveren. Ga bijvoorbeeld in op de vraag waarom je je product besloot te ontwikkelen of welke creatieve oplossingen het biedt. Of organiseer een quiz waarmee deelnemers leuke prijzen (lees: jouw producten) kunnen winnen. Pure promotie van je eigen bedrijf mag niet te veel van je contentplanning in beslag nemen. Ik zou het houden bij 10 tot 20 procent.
#17 Quotes
Johan Cruijff was er een held in, en misschien kan jouw baas / collega / klant er ook wat van: memorabele uitspraken doen. Hoe leuk is het om die quotes te delen op social media óf ze te verzamelen voor een blog en het verhaal erachter te vertellen. Ik doe een voorzet: “Dat je Word hebt, betekent nog niet dat je tekstschrijver bent.” Als er op dit moment nog geen typische uitspraken zijn, is het slim om je oren open te houden en een notitie aan te maken in je telefoon. Ik ben ervan overtuigd dat je binnen de kortste keren het een en ander aan wijsheden hebt verzameld.
#18 In het zonnetje
Wie verdient er echt een compliment? Je kunt nu als het goed is wel een aantal mensen bedenken die de afgelopen tijd wat goeds hebben gedaan. Dat kan een collega zijn, die je klant hielp om zijn auto met lege accu weer aan de praat te krijgen. Maar ook een ondernemer die een product heeft waar je enorm in gelooft. Zet die persoon in het zonnetje (en zorg ervoor dat jullie het verhaal allebei delen – hoe meer zielen, hoe meer vreugd).
#19 Nieuws
Dit ligt misschien voor de hand, maar toch wordt dit vaak vergeten: deel je nieuws online. Aangepaste openingstijden, een nieuwe samenwerking, uitbreiding van je assortiment: bijna alles wat er in je bedrijf gebeurt, heeft met de juiste insteek nieuwswaarde. Niet al het nieuws is vooruit te plannen in je contentplanning. Wel kun je ervoor kiezen om maandelijks een herinnering in je agenda te zetten zodat je nadenkt over de nieuwsfeiten die afgelopen maand hebben plaatsgevonden.
#20 Certificaten, keurmerken en diploma’s
Heb je met de kwaliteit van jouw product of dienst een certificaat verdiend? Leg dan in een blog uit hoe je hieraan bent gekomen, wat het certificaat inhoudt en waarom dit zo belangrijk is voor je bedrijf. Zo laat je niet alleen zien dat je een goed product levert, maar ook dat klanten kwaliteit kunnen verwachten. En dat is best iets waar je trots op mag zijn. Wissel deze rubriek in je contentplanning bijvoorbeeld af met tip #11 (oude tijden herleven), #13 (wie goed doet) en #18 (in het zonnetje). Zo komen ze allemaal aan de beurt.
Contentplanning op orde
Het lijkt misschien een grote opgave, maar met een beetje inspiratie en vooral hard werk is het prima mogelijk om een contentplanning te maken waar je een jaar mee vooruit kunt. Naast deze ideeën is een handige tip om te werken met vaste rubrieken. Deze laat je terugkeren, steeds met een ander onderwerp. Het grote voordeel hiervan is dat je je zoektocht naar inspiratie kunt beperken tot een kleiner gebied. Dat komt je creativiteit ten goede – en daarmee je blogs.
Welk idee ga jij op je contentplanning zetten? Ik ben benieuwd!
Voordat je verdergaat…
Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!