Hoeveel advertenties heb jij vandaag gezien? En van hoeveel weet je nog waar ze over gingen? Ik gok dat dit er weinig zijn. Waarschijnlijk ben je, net als heel veel anderen, immuun voor reclame.
Toch is het best mogelijk om uit te stijgen boven de massa. Met een ludieke actie bijvoorbeeld. Of een unieke stem als merk. En door, consequent, te laten zien dat je een expert bent in je branche.
Bereik meer met een contentstrategie
Natuurlijk is het een optie om als je tijd hebt wat content de wereld in te slingeren. Ik ben de laatste die dat ontkent. Of je er dan maximaal resultaat uithaalt? Dat is een andere vraag.
Het werkt veel beter om een plan te hebben. Een strategie waarin je – stap voor stap – bepaalt hoe je jouw boodschap onder de aandacht brengt. Een contentplanning die simpel is om te volgen, maar wel maximaal resultaat behaalt.
Je zit bij mij goed als je houdt van:
- Een praktische aanpak
- Creatieve contentideeën
- Iemand die ook mee uitvoert
Klinkt goed? Neem dan contact op.
Zo werkt het
Stap 1: onderzoek contentstrategie
Voordat we beginnen met het maken van een plan, denken we na over je doel, doelgroep, het type content dat bij je past, vindbaarheid in Google en inzet van social media. Dit hangt allemaal met elkaar samen. Dit is daarom een belangrijke fase voor het maken van een goede contentstrategie.
Stap 2: brainstorm nieuwe content
Als we weten welke richting we op willen, gaan we ideeën bedenken. Ik gebruik hiervoor het Hero-Hub-Hygiene-model. Dit is uitgebracht door Google (denk: goede SEO-resultaten) en is simpel maar doeltreffend. Herocontent gaat over je grootste events of interviews met ‘influencers’, hubcontent vertelt het verhaal van je bedrijf en hygienecontent helpt je (toekomstige) klant.
Stap 3: contentkalender maken
Om je te houden aan je plannen, is een contentkalender essentieel. Hierin staat namelijk wat je gaat maken, waar dat over gaat, wanneer je dat doet en op welke kanalen je het plaatst. Als verschillende mensen je content produceren, staat hier ook in wie verantwoordelijk is.
Stap 4: uitvoering
Zodra alles vastligt, is het tijd om aan de slag te gaan. Dat betekent: blogs schrijven, video’s maken, interviews houden, nieuwsbrieven opstellen en socialmediaposts inplannen. Dankzij de contentkalender weet je precies wat er moet gebeuren, zodat je nu de ruimte hebt om creatief te zijn met de invulling hiervan.
Voor deze stap is een abonnement interessant.
Stap 5: monitoring
Als de eerste content het publiek heeft bereikt, wil je weten hoe erop gereageerd wordt. Bijna alles wat online gebeurt, is makkelijk te monitoren. Denk aan:
- Je websitebezoekers
- Aantal kijkers van een video op YouTube
- Bereik van een Instagrampost
- Aantal mensen dat je nieuwsbrief heeft gelezen.
- Betrokkenheid bij je berichten
Deze informatie gebruik je om je contentstrategie steeds verder te verbeteren.
Wil je een contentstrategie opstellen of beginnen met bloggen voor je bedrijf? Neem contact met me op.
Liever eerst zelf aan de slag? Download het gratis e-book met praktische marketingtips of boek een sparringsessie.