Hoe kom je bovenaan in Google? 5 manieren
Het is een prangende vraag van veel mensen die bezig zijn met content marketing: hoe kom ik bovenaan in Google? Het antwoord op die vraag is niet eenduidig te geven. Wel zijn er verschillende wegen die leiden naar een vermelding in de topposities van de zoekresultaten. In dit blog lees je er 5.
Bonus: lees onderaan de laatste 2025-update
Optie 1: Goede content schrijven
De slimste manier om bovenaan in Google te komen, is door je website te vullen met goede blogs en artikelen. Als je content goed genoeg wordt bevonden door de zoekmachines, tonen ze die vanzelf hoger. Toegegeven: dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij SEO komt ontzettend veel kijken. Denk aan domeinautoriteit, backlinks en ‘het algoritme’. Check vooral mijn andere blogs als je hier meer over wil weten. Bijvoorbeeld deze: Een goede SEO-tekst is geen SEO-tekst
Voordeel: gratis (nadat je de tekst hebt geschreven)
Nadeel: van veel factoren afhankelijk
Optie 2: Adverteren via Google Adwords
De simpelste en zekerste manier om bovenaan te komen in Google, is door ervoor te betalen. Via Google Adwords kun je instellen op welke zoekterm je naar boven wil komen, met welke tekst en hoeveel je hiervoor bereid bent te betalen. De hoogste bieder per klik krijgt de bovenste positie. Achter de schermen spelen nog meer factoren een rol, maar in een notendop is dit hoe Adwords werkt.
Voordeel: succes verzekerd
Nadeel: duur
Optie 3: Concrete vragen beantwoorden
Mensen die naar een zoekmachine gaan, zoeken vaak een concreet antwoord op een concrete vraag. Aan jou de taak om die vraag te achterhalen én te beantwoorden. Doe je dit het beste van iedereen, dan beloont Google je met een zogenaamde featured snippet. Dit is het kader dat nog boven de eerste zoekresultaten staat. Hierin staat een stuk tekst van ongeveer 50 woorden met het antwoord op de zoekvraag en een link naar je website.
Voordeel: je staat écht bovenaan
Nadeel: hoge concurrentie
Optie 4: Video’s plaatsen op YouTube
Webpagina’s zijn al lang niet meer de enige resultaten die Google toont. Steeds vaker krijgen zoekers YouTube-video’s aanbevolen in hun zoekresultaten. Is het onderwerp van jouw blog makkelijk uit te werken tot een video of ben je überhaupt groter fan van video dan van tekst? Plaats je content dan op YouTube. Geef de video een goede titel en beschrijving mee om beter vindbaar te zijn.
Voordeel: andere concurrenten
Nadeel: tijdsintensief
Optie 5: Google Mijn Bedrijf
Nóg een onderdeel dat Google steeds vaker toont in de zoekresultaten: bedrijfspagina’s. Elk bedrijf kan zo’n Google Mijn Bedrijf-pagina aanmaken. Zorg ervoor dat je je belangrijkste zoekterm (bijvoorbeeld: ’tekstschrijver’) op de pagina vermeldt. Jouw pagina komt vooral naar boven bij lokale zoekopdrachten (bijvoorbeeld: ’tekstschrijver Den Bosch’). Hoe completer je pagina, hoe groter de kans dat je een vertoning in de zoekresultaten krijgt.
Voordeel: makkelijk aan te maken
Nadeel: geen verkeer naar specifieke pagina’s
Maak hier meteen je eigen bedrijfspagina aan
Sta ik bovenaan in Google?
Na het lezen van deze opties ben je natuurlijk benieuwd hoe het met mij gesteld is… Sta ik eigenlijk bovenaan in Google? Jazeker. En nog helemaal gratis ook. Hoewel het zoekresultaat per persoon verschilt (algoritme-struggles), zie ik in mijn Analytics verschillende pagina’s die goed scoren. Hieronder het bewijs:



Die laatste kreeg ik overigens ooit toegestuurd door een kennis. Het ultieme bewijs dat deze zoekresultaten niet alleen in mijn browser verschijnen 😉
Ook bovenaan staan in Google?
Als je organisch (a.k.a. gratis) bovenaan wilt staan, is er helaas geen vast recept om dit te bereiken. Kwaliteit van je content en doorzettingsvermogen qua bloggen geven de grootste kans op succes. Maar net zoals je zonder pannen niet kunt koken, heb je voor een goede SEO-score meer nodig dan een mooie tekst. Zorg er in elk geval voor dat je website technisch gezien in orde is. Vanuit daar kun je verder bouwen aan een website waar bezoekers blij van worden.
Update 2025: AI overview van Google
Sinds een paar maanden heeft Google in Nederland de AI Overview geïntroduceerd. Dit is een stuk tekst dat direct antwoord geeft op je vraag, zodat je niet meer door hoeft te klikken naar een website. Dit antwoord genereert Google op basis van verschillende zoekresultaten, en staat bij een groot aantal zoekopdrachten bovenaan in de browser.
Om bovenaan in Google te komen, is een nieuw doel dus om opgenomen te worden in dit stukje tekst. Hoe doe je dat? In principe gelden hiervoor dezelfde principes als om bovenaan te komen in Google. Oftewel: maak goede content. Google gebruikt bronnen die een expertstatus hebben, betrouwbaar zijn, autoriteit hebben op het onderwerp en een hoge domeinautoriteit hebben.
Als je dit allemaal hebt, wil dat echter nog niet zeggen dat je in de AI overview genoemd wordt. Google noemt namelijk niet altijd een bron, zelfs niet als ze jouw tekst gebruiken. En als ze dat wel doen, moet een bezoeker vaak het overzicht openklikken om deze te zien. Bovendien zijn de antwoorden die Google geeft, altijd uniek afgestemd op degene die zoekt. Als je website bij de ene persoon naar boven komt, hoeft dat bij de volgende niet zo te zijn.
Je hebt er dus (tot nu toe) weinig invloed op of en hoe Google je website weergeeft in de AI overview. Je kunt je er niet voor aanmelden, en ook betalen is geen optie. Al zal die optie er ongetwijfeld ooit komen, Google kennende 😉
Wat kun je wel doen? Een advies om in je content vragen te beantwoorden. Bijvoorbeeld op een pagina met veelgestelde vragen, of door je artikelen en blogs te structureren als vraag-antwoord-teksten. Daarbij zet je de vragen in H2 / H3 (kopteksten), en de antwoorden beknopt in de lopende tekst. Ook het toevoegen van definities draagt bij aan een goede indexering.
Wat je er dan aan hebt? Dat blijft de vraag. Je tekst kan nog zo vaak gebruikt worden, als je niet als bron genoemd wordt of niemand doorklikt, ga je hier in je statistieken niets van merken. Het enige indirecte voordeel kan zijn dat je gezien wordt als betrouwbare bron. En dat mensen die volgende keer dat ze iets zeker willen weten, wél naar jou komen.
Tot er meer duidelijk is, is de beste strategie om bovenaan in Google te komen nog steeds om te focussen op het maken van goede content. Schrijf unieke, diepgaande artikelen waarmee je je lezers écht vooruithelpt. Dat was al een goede strategie bij het verschijnen van dit blog in 2021, en dat is het nog steeds.
Scoor jij al goed in Google? Of kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Ik ben benieuwd!