seo-weetjes blog google tijd

SEO-weetjes: hoe lang duurt het voor een blog resultaat oplevert?


Het is 2022 en nog altijd is SEO één van de belangrijkste redenen om een blog te starten. Natuurlijk, naast kennis delen en jezelf in de kijker zetten als bedrijf. Maar toch: SEO blijft belangrijk. Daarom ga ik dit jaar blogs delen met SEO-weetjes die minder bekend zijn bij het grote publiek. Te beginnen met: hoe lang duurt het eigenlijk voor een blog resultaat oplevert?

Bonus: verderop deel ik de leeftijd van de top 10 blogs van mijn website. 

Eerst: indexeren

Als je een blog online zet, is de eerste stap indexatie door de zoekmachines. Platforms zoals Google scannen de hele dag websites, op zoek naar nieuwe content. Omdat er heeeeeeel veeeeel websites zijn, kunnen deze crawlers niet elke website tegelijk bekijken. Het kost tijd voordat jouw website weer aan de beurt is.

Hoeveel tijd, dat hangt af van de grootte van je website. Een nieuwssite zoals nu.nl krijgt de hele dag bezoek van Google’s crawlers. Een website met 3 bezoekers heeft minder prioriteit. Daar komt de crawler dus niet zo vaak langs. In dat geval is het een kwestie van afwachten.

Is geduld niet je sterkste eigenschap? Je kunt het proces een handje helpen door je sitemap in te dienen bij Search Console (alleen voor Google). Ga daarvoor naar het tabblad met Sitemaps. Hier zie je ook wanneer je pagina voor het laatst bekeken is. In mijn geval is dat – op 11 januari 2022 – voor mijn blogpagina 2 dagen geleden. Bij de andere onderdelen wat langer.

Logisch, omdat ik vaker nieuwe blogs plaats dan de content op mijn hoofdpagina’s verander.

Sitemap crawl google SEO search console

Gemiddelde leeftijd zoekresultaten

Betekent indexatie dat je blog meteen goed gaat scoren? Het antwoord is: nee.

Het duurt namelijk even voordat zoekmachines content op waarde schatten. Dat blijkt wel uit deze cijfers:

  • 94% van de resultaten op de eerste pagina zijn ouder dan een jaar.
  • De gemiddelde leeftijd van de pagina op de eerste positie, is 2 jaar.
  • Slechts 5,7% van de pagina’s die binnen een jaar ranken, halen dat resultaat al binnen 6 maanden.

Was geduld niet jouw sterkste eigenschap? Dan kun je dit bij SEO toch goed trainen… Want hoe goed je blog ook is, uit deze cijfers blijkt dat wachten een essentieel onderdeel is van een goede SEO-strategie.

Overigens valt er in deze wetenschap ook wat voor te zeggen om al voordat je iets wilt gaan verkopen, te beginnen met erover bloggen. Zelfs als je nog niet zeker weet welke kant je ermee op wilt. Schrijf je je eerste blog pas als je product, dienst of training helemaal klaar is om in de verkoop te gaan, dan ben je eigenlijk te laat.

Je kunt altijd je bestaande blogs later updaten als je toch wat aan wilt passen. Hieronder vertel ik daar meer over.

Zet vooral door

Zie je dus niet meteen resultaat? Weet dan dat het niet aan jou ligt. Zelfs de beste SEO-experts boeken niet meteen succes. De beste tactiek om beter te scoren, is consistent nieuwe content plaatsen. Hoe meer blogs van goede kwaliteit er online komen, hoe groter de kans dat er één (of meerdere) op de eerste pagina terechtkomt.

Als je dan eenmaal goed scoort, ben je er nog niet. Om je positie te behouden is het belangrijk om af en toe je blogs te updaten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Werken de links nog?
  • Kloppen de screenshots en afbeeldingen nog?
  • Is er nieuwe informatie bekend die je kunt toevoegen?
  • Wat heeft de concurrentie in de tussentijd gedaan?
  • Zijn de paginatitel en meta-omschrijving nog actueel?

Google waardeert het als je laat zien dat je aan je lezers denkt. Hoe beter je dit up-to-date houdt, hoe groter de kans dat je blog ook na een paar jaar goed blijft scoren.

Hoe oud zijn de pagina’s die bij mij het best scoren?

Uiteraard hoef je mij niet op mijn woord te geloven. Daarom hieronder een overzicht van de blogs op mijn website die het grootste aantal bezoekers trekken én hun leeftijd.

Hiervoor ga ik naar Google Analytics > Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen. Dan klik ik op Organic Search en ga ik boven de tabel naar ‘Landingspagina’. Dit geeft het volgende overzicht:

Bezoekers landingspagina SEO leeftijd

Dan hierbij een overzicht van wanneer de blogs in deze top 10 online zijn gekomen:

  1. Bedrijfslogo op LinkedIn: 29 april 2019
  2. Reviews Google: 6 mei 2020
  3. Opgeslagen post LinkedIn: 23 april 2021
  4. Inschrijven KvK: 25 april 2019
  5. Effect ‘niet’: 3 februari 2021
  6. Zzp’er Google Mijn Bedrijf: 1 mei 2019
  7. Schrappen woorden: 12 augustus 2019
  8. Telefonisch interview: 23 maart 2020
  9. Sharepeople-ervaring: 2 maart 2021
  10. Tips interview: 10 mei 2021

Zoals je ziet is het blog dat (veruit) het best scoort al bijna 3 jaar oud. Het recentste blog uit deze top 10 komt van mei vorig jaar, en is daarmee 8 maanden oud. Het is niet zo dat ik daarna geen blogs meer geschreven heb – of alleen slechte blogs – ze hebben simpelweg nog niet de tijd gehad om hun plek te veroveren in de zoekresultaten.

Oftewel: SEO heeft tijd nodig. Bij kleinere blogpagina’s duurt het vaak minstens een half jaar voor de eerste resultaten zichtbaar zijn. Wees dus gerust als je niet meteen succes boekt met je SEO-inspanningen. Geduld blijkt ook hier namelijk een schone zaak.

De komende tijd komen er meer SEO-weetjes online.

Benieuwd? Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hoe oud is het blog dat bij jou het beste scoort? Ik ben benieuwd

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Gratis marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief