Inschrijven bij de KvK – Wát doe je precies?
Laatst was ik bij de Kamer van Koophandel (KvK) om mijn eigen bedrijf in te schrijven. Yes! Ik mag mezelf nu officieel ondernemer noemen. Klinkt goed, toch? Tijdens de inschrijving bleek 1 vraag genoeg voor een intensieve speurtocht van een half uur. Wát doe je precies?
Dit doe ik
Vooropgesteld: ik weet wat ik doe. Ik schrijf teksten, creëer content en verspreid die via social media en nieuwsbrieven. Content marketing. Maar zo simpel was het niet bij de KvK. Voor wat ik doe – en vele anderen met mij – bestaat namelijk geen code.
De SBI-code van de KvK
Een korte uitleg voor wie hier nog nooit van heeft gehoord: elk bedrijf dat zich inschrijft bij de KvK krijgt een SBI-code. Deze code geeft aan welke activiteiten je bedrijf uitvoert. Handig voor het CBS, want zo weten ze wat alle bedrijven in Nederland doen.
Dat bestaat niet (bij de KvK)
Terug naar content marketing. Volgens de medewerker van de KvK was dit ‘zo ontzettend nieuw, dat er nog geen code voor bestaat’. Een zoektocht bij andere ingeschreven contentbureaus leverde dezelfde conclusie op: geen code die de lading dekt.
Hoe kan dat? Ik vroeg het aan Google. Wat blijkt? De SBI-codes krijgen elke 15 jaar een update. De laatste versie stamt uit 2008. Wel heeft het CBS de optie om – “als de Nederlandse economie daar aanleiding toe geeft” – één keer per jaar aanpassingen door te voeren.
De geschiedenis van content marketing
Maar hoe lang bestaat content marketing dan al? Goeie vraag. Ook dat zocht ik op. Sinds 2010, vertelt Wikipedia mij. We hebben het hier wel over online content marketing. Klantenmagazines of gesponsorde kranten bestonden al lang daarvoor, maar dit noemden we simpelweg geen content marketing. Ja, ook marketeers moeten zich soms hernoemen om interessant te blijven 😉
Als je het zo bekijkt is het logisch dat er voor veel online activiteiten geen code bestaat. Hoe we het hebben opgelost? Met twee codes: ‘Reclamebureau’ en ‘Schrijven en overige scheppende kunsten’. Tja, ze zijn het beiden net niet. Ik houd me alleen bezig met content, en wat mij betreft creëert een reclamebureau ook huisstijlen, ontwerpen en websites. Is schrijven een kunst? Zeker, maar deze categorie doelt op boeken. Ik niet. Maar hé, het resultaat blijft hetzelfde: een eigen onderneming ?
Waar wel SBI-codes voor zijn
Nu denk je misschien, die lijst is te kort. Maar dat valt mee: er zijn codes genoeg. Zo zag ik voorbijkomen dat:
- het verschil maakt of je ‘houtig klein fruit’ teelt in volle grond of onder glas
- schapen of geiten ‘fokken en houden’ twee verschillende typen bedrijven zijn (net als heel veel ander vee)
- vervaardiging van papierpulp, papier, karton, grafisch papier en papier en karton voor verpakking allemaal een eigen code hebben
Mooi hè. En zo zijn er nog veel meer.
Hoe heb jij dat gedaan?
Ben ik een van de weinige ‘lastig onder te brengen’ bedrijven, of heb jij hier ook mee te maken gehad? Ik heb vooral het idee dat er voor online ondernemers nog heel weinig geregeld is. Ik ben benieuwd!
Heb je zelf net je eigen bedrijf ingeschreven en wil je weten hoe je je marketing aanpakt? Download dan mijn gratis e-book voor zzp’ers!
Meer van mij lezen? Ga naar waveafterwave.nl en lees alles over verzorgen van je haar met krullen en slag.