SEO-weetjes: featured snippets
Ken je ze, die korte stukjes tekst die bovenaan in Google verschijnen als je een zoekvraag intikt? Dat zijn featured snippets. Blokken tekst die je (hopelijk) meteen antwoord geven op je vraag. Hoe krijg je zo’n featured snippet? En komen er dan nog wel mensen naar je website?
Waarom featured snippets?
Google heeft als doel om de vragen van zoekers zo snel mogelijk te beantwoorden. Daarom zetten ze de beste websites bovenaan. Maar sinds een paar jaar doen ze nog wat extra’s: de antwoorden meteen in de zoekresultaten plaatsen. Met een featured snippet.
Als je Googelt op ‘wat is SEO’, dan zie je bijvoorbeeld naast links naar websites, ook een stukje uit de Wikipedia-pagina over SEO. Hier lees je meteen wat het is. Je hoeft dus niet meer zelf door te klikken en dan het antwoord te zoeken, maar krijgt het meteen voorgeschoteld.
Hoe maak je een featured snippet?
Een featured snippet zelf maken, dat kan helaas niet. Google bepaalt welke websites de snippets krijgen. Maar dat bepalen ze niet zomaar. Je kunt dus wél de kans dat je zo’n snippet krijgt, vergroten. Dat doe je zo:
1. Beantwoord vragen
Een groot deel van de Google zoekopdrachten is een vraag. Typ een relevante term voor jouw branche in in de zoekbalk, kijk welke vragen er bij de suggesties staan en geef daar een antwoord op. Doe dat in 2 of 3 zinnen, en geef als dat nodig is in een aparte alinea een extra toelichting.
2. Gebruik headerteksten
Structuur binnen een pagina is voor Google een belangrijke aanwijzing over de opbouw ervan. Maak gebruik van kopteksten – ofwel: headers – om te laten zien hoe de koppen zich tot elkaar verhouden. De vraag hierboven is bijvoorbeeld een H2, de tussenkopjes zijn H3.
3. Schrijf simpel
Ook de manier waarop je een vraag beantwoordt, heeft invloed op het oordeel van Google. Houd je taalgebruik simpel, zodat mensen het antwoord makkelijk kunnen begrijpen. Ze googelen immers niet voor niets. Als ze expert waren, hadden ze de vraag niet gesteld.
4. Maak een lijst
Is het antwoord dat je wilt geven niet zo eenvoudig? Geef het dan vorm als een lijst. Gebruik cijfers of punten en schrijf per punt een beknopte uitleg. Verderop in je blog kun je de punten uitgebreid toelichten. Google toont je lijst, de mensen die doorklikken krijgen je volledige uitleg.
5. Mensen vragen ook…
Naast de featured snippets bovenin, heeft Google verderop vaak een kader met daarboven ‘Mensen vragen ook’. Klik je deze open, dan zie je wederom een korte tekst van een website. Neem deze vragen mee als je een blog schrijft, zodat je je kansen op een goed resultaat vergroot.
Klikken mensen op featured snippets?
Misschien vraag je je af: als mensen het antwoord al lezen in Google, klikken ze dan nog wel door naar mijn website? Het antwoord is: ja. De meeste zoekers willen namelijk meer informatie dan ze kunnen vinden in de 2 of 3 zinnen die Google laat zien.
Aangezien jouw website hun vraag al zo goed beantwoordde, zijn ze sneller geneigd om door te klikken en de uitleg te lezen. De snippets zorgen daarom vaker voor meer bezoekers, dan voor minder.
Je eigen featured snippets
Als je doel is om een featured snippet te krijgen, moet je misschien net wat anders kijken naar de content die je maakt dan je gewend bent. Maar hé, dit zorgt juist voor een frisse blik. En hoe leuk is het om jouw antwoord direct in Google te zien staan? (Leuk, kan ik je uit ervaring vertellen).
Heb jij al een featured snippet? Of heb je inmiddels inspiratie over de richting die je op kan? Ik ben benieuwd!
Voordat je verdergaat…
Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!