Portfolio-update – Terugblik op 2020
2020 was mijn eerste volledige jaar als ondernemer. En wat een jaar was het. Waar januari en februari de drukste maanden waren die ik in mijn korte freelanceleven had gehad, leek de wereld in maart tot stilstand te komen. Gelukkig gingen – na de eerste dagen van onrust – bijna al mijn vaste opdrachten door. In deze terugblik een overzicht van wat er dit jaar uit mijn virtuele pen rolde.
Vaste opdrachten
Wat ben ik blij met mijn vaste opdrachtgevers, die net als ik hun best deden om alles zo normaal mogelijk door te laten gaan in abnormale omstandigheden. Zo behaalde de campagne voor Kozijnen van Hout al in november de mijlpaal van 100.000 vertoningen op social media. Een enorme prestatie, aangezien we – en met ‘we’ doel ik op opdrachtgever Link Ontwerpers – dit sinds vorig jaar vanaf 0 hebben opgebouwd. De twee interviews voor deze campagne die me het meest bij zijn gebleven, waren met FSC en PEFC. Beide organisaties hebben als doel om bossen te beschermen en ervoor te zorgen dat wij hout veilig kunnen gebruiken in o.a. de bouw. Mooi om uit eerste hand te horen hoe ze zich daarvoor inzetten.
Ook mijn blogs voor Fokker Petfood bleven online komen, net als die voor Hello New Day. Verder ging ik voor PFZW-magazine Goed Bezig op pad met Ajouad El Miloudi. Hij bracht een bezoek aan woonzorgcentrum Vilente De Klinkenberg en sprak met helpende Margaretha. Indrukwekkend om te horen hoe zij de eerste coronagolf hebben beleefd. Het hele interview lees je hier. Tot slot schreef ik voor World Class Maintenance verschillende blogs en interviews (bijvoorbeeld deze, deze en deze) en hield ik de LinkedIn-pagina bij.
Nieuwe opdrachtgevers
Na de zomer wisten verschillende ondernemers hun weg naar mij te vinden. Zo brainstormde ik met Daniëlle van Personal OPA over haar contentmarketing. Zij structureert fotoarchieven en geeft cursussen hoe je zelf je foto’s op orde krijgt. Naast een adviesgesprek schreef ik een blog over nostalgie bij foto’s. Een herkenbaar onderwerp voor mezelf en waarschijnlijk voor ook voor veel anderen!
Daarnaast kwam Sock My Feet op mijn pad. Een vernieuwend sokkenmerk dat bekend staat om toffe prints en een hoge kwaliteit sokken. Daarbij hebben ze een superleuke stijl waarbij ik mijn creativiteit los kan laten gaan. Leuk om nieuwsbrieven voor dit merk te schrijven! Verder schreef ik webteksten voor coachingspraktijk Veridis Quo en acquisitiemails voor HDB, waarvoor ik vorig jaar de webteksten schreef.
Op naar 2021
Wat het nieuwe jaar gaat brengen? Dat is voor ons allemaal nog een vraag. Ik vind het in elk geval mooi om te zien hoe de meeste mensen inmiddels hun draai hebben gevonden binnen de maatregelen. Hoewel het niet kan tippen aan een fysieke ontmoeting, gaat (video)bellen vaak net zo makkelijk en scheelt het veel reistijd. Ook weleens handig! Wat betreft werk hoop ik vooral dat ik voor net zulke leuke, inspirerende en trouwe opdrachtgevers mag blijven werken als dit jaar.
Wat zijn jouw plannen voor het nieuwe jaar?
Voordat je verdergaat…
Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!