SEO-weetjes: kortere URL’s
Als je een nieuwe pagina toevoegt of een nieuw blog publiceert, maakt je website automatisch een URL aan. Deze link bestaat meestal uit de naam van je website zelf (het hoofddomein), de subpagina en de titel van je pagina. Schrijf je een blog met een lange titel, dan krijg je automatisch een lange URL. Terwijl uit onderzoek blijkt dat hun korte URL’s vaak beter scoren. In deze editie van SEO-weetjes lees je er meer over.
Waarom zijn korte URL’s beter voor SEO?
Google houdt van opgeruimde websites. Hoe netter de structuur van je website, hoe groter de kans dat de zoekmachine je beloont met een mooi resultaat. Korte URL’s staan vaak netter dan hun lange broers. En dat vindt Google leuk.
Maar dat niet alleen. In 2007 onderzocht MarketingSherpa het effect van korte en lange linkteksten. Daaruit bleek dat mensen 2,5 keer vaker op een korte link klikten dan op een lange, zeker als de korte URL direct onder een lange verschijnt in de zoekresultaten.
Genoeg reden om je URL kort maar krachtig te houden.
Hoe pas je een URL aan?
Zoals gezegd maken de meeste websites automatisch een URL aan als je een pagina publiceert. Deze kun je zelf aanpassen. Als je werkt met WordPress is dat heel makkelijk. Bij het maken van een nieuwe pagina ga je als volgt te werk:
- Schrijf je titel uit in het daarvoor bedoelde vak (zie afbeelding)
- Je ziet nu onder je titel een permalink verschijnen
- Klik rechts daarvan op de knop ‘bewerken’
- Pas je URL aan
- Klik op OK
In principe kun je deze methode voor elke pagina herhalen. Let wel op bij bestaande pagina’s. Als je je link verandert, kan dat namelijk problemen opleveren op de plekken die naar deze pagina linken. Wil je deze URL’s veranderen zonder problemen te krijgen? Stel dan een 301-redirect op.
Waar moet je op letten bij korte URLs?
Bij korte URL’s is het belangrijk om in elk geval je focuszoekwoord te gebruiken. Vaak is dat genoeg. In het geval van dit blog is dat focuszoekwoord: korte-urls. Heb je meerdere pagina’s over hetzelfde onderwerp? Dan moet je wel onderscheid aanbrengen.
Varieer bijvoorbeeld door je linktekst uit te breiden met ‘korte-urls-uitleg’ of ‘5-vragen-korte-urls’, zodat mensen weten wat het specifieke doel is van dit blog of deze pagina. Maar wederom: maak het niet te lang, want dan schiet je je doel voorbij.
Gebruik verder altijd streepjes tussen de losse woorden. Dat maakt de URL makkelijker leesbaar. Kies daarnaast liever voor de standaard streepjes in het midden dan voor een onderstreep, omdat deze eerste beter scoren.
Kende jij deze SEO-truc voor korte URL’s al? Ga je hem toepassen?
Voordat je verdergaat…
Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!