seo voor alternatieve zoekmachines afbeeldingen optimaliseren

SEO voor alternatieve zoekmachines: Bing, DuckDuckGo, Ecosia


In SEO-land is het meestal Google voor, Google na.

Maar er zijn genoeg alternatieve zoekmachines. En die winnen steeds meer terrein.

Hoe zorg je ervoor dat je website gevonden wordt in die zoekmachines? In dit blog lees je de belangrijkste punten om op te letten bij SEO voor alternatieve zoekmachines.

SEO voor Bing

Optimaliseren voor Bing is vooral interessant als je internationaal bent. In de VS heeft Bing namelijk een marktaandeel van 25 – 30% als het gaat om zoekverkeer. Dat percentage ligt in het Verenigd Koninkrijk rond de 10%.

In Nederland ligt het marktaandeel rond de 5%. Dat is bijna hetzelfde als in de rest van Europa. Hoewel de percentages aan de lage kant zijn, betekent dit ook voor Nederlandse bedrijven nog steeds een groot aantal zoekopdrachten.

Daarbij behaal je met zoekopdrachten die via Bing binnenkomen zo’n 20% meer kopers en downloaders binnen, zo beschrijft dit artikel.

Optimaliseren voor Bing loont de moeite.

Bing Webmaster Tools

Wat moet je doen? Gelukkig voor jou zijn de eisen van Bing niet zo heel verschillend als die van Google. Om te beginnen is het slim om Bing Webmaster Tools te downloaden. Je weet wel, het broertje van Google Search Console. Hiermee krijg je inzicht over de prestaties van je website. Meld je website aan bij Bing om meteen beter gevonden te worden.

Bing Places for Business

Een volgende stap is het aanmelden van je bedrijf in de zoekmachine. Dat doe je via Bing Places for Business. Heb je je bedrijf al ooit geregistreerd bij Google My Business? Dan heb je geluk. Je importeert namelijk makkelijk alle gegevens vanuit Google naar Bing. Even checken of alles klopt en je bedrijfsvermelding staat live.

Voor de rest hoef je weinig meer te regelen. Net als Google hecht Bing waarde aan sociale kanalen (= aanwezigheid op social media), backlinks (= andere websites die naar die van jou linken) en sterke content (= … die spreekt voor zich). Als je goed scoort in Google, scoor je waarschijnlijk ook goed in Bing.

Door je aan te melden bij een aantal services van deze zoekmachine, maak je het verschil tegenover de concurrentie. Het kost maar een paar minuten, dus ik zou zeggen: waar wacht je nog op?

SEO voor DuckDuckGo

DuckDuckGo is een zoekmachine die zich voornamelijk richt op privacy. Anders dan Google slaat DuckDuckGo geen persoonlijke informatie op van gebruikers.

Het grootste gevolg voor SEO is dat alle bezoekers in DuckDuckGo dezelfde zoekresultaten te zien krijgen. Niet gebaseerd op locatie, interesses, zoekgeschiedenis of andere informatie die je (zonder dat je het wist) hebt achtergelaten.

De zoekresultaten zijn hierdoor veel eerlijker dan bijvoorbeeld in Google. Ook voorkom je dat je in een zogenaamde filterbubbel terechtkomt (of zoals Arjen Lubach het noemt: een fabeltjesfuik). Natuurlijk kan het ook nadelen hebben, bijvoorbeeld omdat je niet altijd bij je eerste zoekopdracht een antwoord krijgt op je vraag.

Voor het samenstellen van de zoekresultaten maakt DuckDuckGo gebruik van verschillende bronnen. Dit zijn onder andere Yahoo, Wikipedia en Wolfram Alpha.

Instant Answer

Die laatste is sterk in het geven van directe antwoorden op vragen. Dat is dus ook één van de kenmerken van DuckDuckGo. Als er een direct antwoord op je vraag mogelijk is, geeft de zoekmachine je dat. Zoek je bijvoorbeeld naar een songtekst, dan krijg je die direct te zien. DuckDuckGo liep met deze functie voor op Google, maar ook hier heeft deze zoektechniek zijn weg inmiddels gevonden.

Optimalisatie voor DuckDuckGo werkt wederom in hoofdlijnen hetzelfde als voor andere zoekmachines. Wel is het bijvoorbeeld nodig om extra moeite te stoppen in lokale zoekresultaten. Waar je in Google bijna vanzelf resultaten in je omgeving ziet, moet je dit in DuckDuckGo expliciet maken. Dat doe je door simpelweg je bedrijfslocatie te vermelden op verschillende pagina’s op je website.

Daarnaast is het slim om verder te denken dan je eigen website. Voor de ‘Instant Answers’-functie gebruikt DuckDuckGo namelijk informatie van goed aangeschreven websites, zoals Wikipedia, Github en wikiHow. Je kunt overwegen om hier content voor te maken, zodat je indirect beter vindbaar bent.

Verder geldt ook hier: zorg voor goede content, dat is en blijft de basis van een goede positie in de zoekmachines.

SEO voor Ecosia

Wist je dat elke zoekopdracht in Google zorgt voor zo’n 7 gram CO2-uitstoot? En dat Google hiermee verantwoordelijk is voor 40% van de totale internetuitstoot? Per seconde stoten we met onze zoekopdracht zo’n 500 kilo CO2 de lucht in.

Au.

Dat moet anders, dacht Ecosia. Ecosia is een zoekmachine die voor elke zoekopdracht bomen plant. Ze genereren inkomsten uit advertenties en gebruiken dat geld om wereldwijd bomen neer te zetten. In juli 2021 waren dat er al 130 miljoen.

Hoe het met de SEO zit? Dat is simpel: Ecosia gebruikt de algoritmes van Bing. Als je hebt geoptimaliseerd voor Bing, dan zit je goed.

Waarom optimaliseren voor alternatieve zoekmachines?

Aangezien Google nog altijd de grootste zoekmachines is (en dat waarschijnlijk ook nog wel een tijdje blijft), is de vraag waarom je moet optimaliseren voor alternatieve zoekmachines meer dan terecht. Het antwoord is: het moét niet. SEO werkt voor alle platforms ongeveer hetzelfde. Je kunt dus simpelweg afwachten en hopen op het beste.

Een reden om wel te kijken naar alternatieve zoekmachines, is dat het nooit goed is om op één bron te vertrouwen als het gaat om je zoekverkeer. Stel, Google verandert het algoritme – en dat gebeurt regelmatig – dan heb je nog andere zoekmachines waarin je wel goed scoort.

Als je gaat optimaliseren is het wel slim om je tijd goed te verdelen. Aangezien Google meer dan 90% van het zoekaandeel in handen heeft, kun je dezelfde hoeveelheid tijd besteden aan de optimalisatie voor dit platform. Besteed de overige 10% van je tijd aan zoekmachines zoals Bing en DuckDuckGo, zodat je ook hier bij blijft.

Kijk jij weleens hoe je scoort in andere zoekmachines? Ik ben benieuwd!

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Gratis schrijftips ontvangen? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!