Portfolio-update 2023

Portfolio-update: de eerste helft van 2023


En dan is het alweer september. Benieuwd waar ik me de afgelopen maanden mee bezig heb gehouden? Lees dan snel verder.

Nieuwe klanten

Nieuwe samenwerkingen ontstaan op allerlei manieren. Via-via, via Google of via LinkedIn. Of via een interview dat je eerder hebt gedaan. Ik neem je mee.

HOD Vastgoedbeheer

HOD Vastgoedbeheer is een nieuwe, vaste opdrachtgever. Zij kwamen op de ouderwetse manier, via mond-tot-mondreclame, bij mij terecht. Ze zochten een tekstschrijver die niet alleen het nieuws op hun website kon verzorgen, maar ook hun social media bij wilde houden. En die vonden ze.

HOD beheert leegstaand vastgoed, onder andere door te werken met anti-krakers. Of oppassers, zoals ze ze zelf noemen. Ik sprak met één zo’n oppasser, die als startende ondernemer bedrijfsruimte huurde via HOD. Daarnaast houdt HOD zich bezig met de opvang van Oekraïners. Daarover schreef ik onder ander dit en dit artikel.

Doel is om zowel de online vindbaarheid als de volgersgroep op social media te vergroten. En daar zijn we druk mee bezig.

Croonwolter&dros

Een tijd geleden interviewde ik Martijn Marijnen voor CAMINO. Toen zijn werkgever Croonwolter&dros zocht naar een tekstschrijver voor een nieuw artikel, opperde hij mijn naam. En zo geschiedde. Voor de opdracht interviewde ik Martijn en zijn collega Piet Bon. Zij werken samen aan technisch beheer op afstand in de nieuwe Corbulotunnel.

Ik werkte het artikel uit voor de eigen website van Croonwolter&dros en het magazine Civiele Techniek. Het resultaat staat (nog) niet online, maar deel ik zodra dat wel zo is.

Vaste klanten

Ook vaste klanten wisten me de afgelopen tijd volop te vinden. Een greep uit mijn werk.

Zelfstroom

Yep, alweer 1,5 jaar mag ik voor dit mooie bedrijf schrijven. Zelfstroom verhuurt zonnepanelen en helpt daarmee veel mensen die er zelf niet in kunnen (of willen) investeren. Vaak spreek ik blije klanten van dit bedrijf. Zoals Mario, die sceptisch was, maar al meteen begon met besparen. Rody speurde alle kleine letters af en vond die van Zelfstroom het best. Altijd leuk om te horen waarom mensen kiezen voor een bedrijf.

Ook zakelijke klanten kwamen aan de orde. Zo sprak ik met Annemarie Hoekstra van Bloemenservice Nederland. Haar bedrijf ging de hoge energierekening te lijf door zonnepanelen te leasen. Net als Roy van JC Baarse. Een no-brainer, vond hij het.

Tot slot kwam ook de Werken bij-pagina aan de beurt. Recruiter Jaila vertelde wat monteurs moeten doen om indruk te maken tijdens hun sollicitatiegesprek. Vestigingsmanager Barend gaf een kijkje in zijn werkdag bij Zelfstroom. En voor nieuwe sollicitanten schreven we een lijst met skills die elke accountmanager nodig heeft.

Hello New Day

Zo fijn dat ook mijn oudste klant nog steeds in dit lijstje voor mag komen. Hello New Day kwam met me mee toen ik voor mezelf begon, en ook 4,5 jaar laten schrijf ik nog elke maand voor ze. Bijvoorbeeld dit blog, over de kracht van lelijk winnen. En een nieuw artikel voor het innovatiewoordenboek, waarin spreeuwen synchroniciteit uitleggen. Daarnaast bleek AI een belangrijke ontwikkeling voor dit innovatiebureau, die bovendien allerlei kansen biedt.

Verder sprak ik voor de rubriek #ElkeDagBeter met Marcel Voets van Upane. Hij gaat niet over de grens, maar verschuift deze wel. Jochem Visser van Rijk Zwaan bekeek het vraagstuk hoe je elke dag beter wordt vanuit andere perspectieven. Want beter worden betekent in de natuur iets heel anders dan wanneer je het filosofisch bekijkt.

Capital Advertising

Voor Capital Advertising schrijf ik inmiddels ook al bijna twee jaar. Een greep uit het werk voor dit Bossche reclamebureau:

Volop afwisseling dus, voor verschillende leuke klanten. En daar komen regelmatig nieuwe bij.

Noshirt

Noshirt is één van de recentere klanten. Ik schrijf sinds eind vorig jaar voor ze. Leuk aan Noshirt is dat het team voor een groot deel bestaat uit freelancers. En dat je dus ook als ‘inhuur’ onderdeel bent van het team.

De afgelopen maanden schreef ik onder andere blogs over de unieke voetsokken die niet afzakken, de nieuwe onzichtbare kleur voor de donkere huid en handige tips om zweetplekken te voorkomen. Ook de wekelijkse nieuwsbrief en productteksten komen van mijn hand. Een toffe, vaste opdrachtgever!

Gusto Media

Voor Gusto Media ging ik aan de slag voor verschillende nieuwbouwprojecten. Duin in Almere bijvoorbeeld, waar ik de architect van Porto en de architect van Aan de Duin interviewde. Voor beide hielp ik ook bij de productie van de video’s. Al bleef ik daar achter de camera. Grotendeels dan, want figureren hoort er ook bij. Weet jij me te spotten in de video’s?

Ook ging ik op pad naar nieuwbouwwijk Cruquius in Amsterdam voor een video (ditmaal met echte figuranten), interviewde ik een trotse bewoner van Jonas’ in IJburg en hield ik de social media van Hortus in Almere bij. Een afwisselend project dus 🙂

ChatGPT

Dan nog die ontwikkeling waar héél véél over geschreven is: ChatGPT. Menig tekstschrijver raakte in paniek toen deze AI-tool voor iedereen beschikbaar kwam. En dus ook voor hun opdrachtgevers.

Uiteraard ging ik op onderzoek uit. En inderdaad: ChatGPT is een kei in teksten schrijven. Wil je een blog met informatie die al goed online vindbaar is? Dan is de tool je beste vriend. Ook ik gebruik het weleens om een basis te hebben voor mijn blog.

Je leest het goed: een basis. Want veel verder dan dan komt ChatGPT nog niet. Logisch, want interviews houden en creatief denken kan AI nog niet. En de schrijfstijl laat vaak nog te wensen over.

Voor nu lijkt mijn beroep nog even veilig. Of dat zo blijft tot ik met pensioen ga? Dat denk ik niet. Maar ik ben benieuwd wat de toekomst brengt. Laat maar komen 🙂

Ook interessant

Gratis tips over schrijven en content ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief