Het dilemma: een nieuwsbrief versturen als zzp’er
Moet ik nu wel of geen nieuwsbrief versturen als zzp’er? Dit is een dilemma waar genoeg zelfstandigen mee zitten. In mijn geval was het antwoord al snel: ja. In de praktijk bleek het echter nog niet zo makkelijk. De intentie was goed, maar de tijd ontbrak. Toch vind ik het versturen van een nieuwsbrief belangrijk genoeg om ermee door te gaan. In dit blog bespreek ik de voor- en nadelen rondom de nieuwsbrief voor zzp’ers.
Voor: eigen marketingmiddel
Het eerste voordeel is meteen het belangrijkste. Het vraagt echter wel om wat uitleg. Onder marketeers is de nieuwsbrief een soort heilige graal. Ja, we zijn allemaal enthousiast over social media om je bereik te vergroten. Het is snel, je boodschap komt terecht bij nieuwe mensen en je kunt je bedrijf goed op de kaart zetten.
Alleen aan platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn kleeft een hele grote MAAR: ze zijn niet van jou. Als Facebook besluit om de stekker eruit te trekken (en dat kan, kijk maar naar Hyves) dan heb je niks meer. De 1000 mensen die je pagina volgden, horen nu niets meer van je. En daar komt de nieuwsbrief om de hoek kijken.
Als je de mailadressen voor je lijst eerlijk verzamelt – dat wil zeggen, met toestemming – ben je vrij om ze te gebruiken. De mailadressen zijn ‘van jou’. Zelfs als je provider de stekker uit zijn platform trekt, kun je ze gewoon meenemen naar een ander mailprogramma. Dat maakt mailadressen ontzettend waardevol.
Tegen: tijdrovend
Een nieuwsbrief schrijven kost tijd. Je moet bedenken wat je erin wil zetten, de teksten schrijven, dit opmaken tot een mooi geheel en hem dan nog versturen. Waar haal je de inspiratie vandaan? En nog erger: de tijd? Ik kan je geruststellen: als je dit slim aanpakt, valt het reuze mee hoeveel tijd het kost om een nieuwsbrief te versturen. Zorg voor een vast format of automatiseer een mailflow zodat je er helemaal geen omkijken meer naar hebt. Automatiseren kan bijvoorbeeld via Mailchimp. Hier heb je wel een betaald account voor nodig.
Voor: direct richting de klant
Even eerlijk: waar besteed je meer aandacht aan, een post op social media of een mail in je inbox? Natuurlijk kan ik je gedachten niet lezen, maar ik durf met vrij veel zekerheid te zeggen dat dit je mail is. Uiteraard sluit het één het ander niet uit: een artikel dat je in je nieuwsbrief deelt, mag je ook gewoon op social media posten. Heb je echter niet alle tijd, dan moet je afwegen waar je de tijd die je wel hebt aan gaat besteden. Is je belangrijkste doel om een groot bereik te halen, dan kies je voor social media. Maar wil je maximale aandacht voor je content, dan kun je beter gaan voor die nieuwsbrief.
Tegen: moeilijk om aan adressen te komen
Een nieuwsbrief sturen is leuk, maar als je maar 3 adressen hebt om hem aan te verzenden loont het nauwelijks de moeite. Als je net begint met je nieuwsbrief voelt het daarom vaak als verspilde tijd. Toch heb je wellicht al meer adressen in je bestand dan je denkt. Stuur bijvoorbeeld een ‘opt-in’ mail naar al je klanten met de vraag of ze je nieuwsbrief willen ontvangen. Zet hier iets tegenover, zoals een gratis e-book of een kortingscode voor je website. Daarnaast kun je je volgers op social media vragen om zich in te schrijven, met dezelfde beloningen.
Voor: laagdrempelig contact
Spreek jij al je klanten dagelijks? Ik niet… Juist als je al eerder voor iemand hebt gewerkt of iets hebt verkocht, is het de moeite waard om ze op je maillijst te zetten. Zelfs als je ze een tijdje niet belt, blijven ze op de hoogte van het reilen en zeilen binnen je bedrijf. Misschien zien ze wel een tip voorbijkomen waar ze zelf mee aan de slag willen. En wie gaan ze dan bellen? Precies, jou. Jij bent immers degene die zo attent was om die tip te delen 😉
Tegen: ouderwets
‘Mail, is dat niet ont-zet-tend achterhaald?’ In een tijd van WhatsApp en TikTok is mail misschien wel één van de oudste manieren om met elkaar te communiceren. En als je jonger dan 25 bent gebruik je het misschien ook nauwelijks. Maar de meeste mensen in het bedrijfsleven mailen toch nog volop met elkaar. Ook retailbedrijven zetten mail nog steeds in om orders te bevestigen en – jawel – nieuwsbrieven te versturen. Je bent namelijk echt niet de eerste die na het zien van die mooie aanbieding overstag gaat voor een nieuwe aankoop. Bedrijven zetten mail in omdat het effectief is. Dus zeker niet ouderwets.
Wel of geen nieuwsbrief versturen?
Uiteraard is het helemaal je eigen keuze om een nieuwsbrief te versturen als zzp’er. Heb je hier hulp bij nodig? Bel of mail me dan gerust, ik denk graag met je mee.
Voordat je verdergaat…
Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!