Tekstschrijver content marketing 1 aprilgrap

De beste tips voor het bedenken van een 1 aprilgrap


1 april, kikker in je bil! De grappigste dag van het jaar staat weer voor de deur. Als bedrijf wil je natuurlijk graag wat extra aandacht creëren door te komen met een goede 1 aprilgrap. Maar hoe bedenk je die? In dit blog geef ik een paar tips en voorbeelden van goede 1 aprilgrappen.

Tip 1: Geef mensen iets wat ze graag willen hebben

Mensen zijn graag bereid iets te geloven als ze er zelf voordeel bij hebben. Als je een 1 aprilgrap bedenkt, kun je hier makkelijk op inspelen. Voorbeelden zijn Zuivelhoeve die een nieuwe yoghurtsmaak introduceren: Liqor 43. Op hun oproep om dit te testen, reageerden mensen massaal. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die hun dag willen beginnen met een scheutje alcohol.

Ook winkelketen Kippie bood mensen iets wat ze graag wilden hebben: directe bezorging van hun bestelling per drone. Ideaal als je trek hebt. Maar of het ook echt zo makkelijk werkt? Daar kun je je vraagtekens bij plaatsen. Kijk hier voor meer voorbeelden van 1 aprilgrappen van bedrijven.

Tip 2: Pak mensen iets af waar ze waarde aan hechten

Net als bij de eerste tip is het doel van dit type grap om mensen te raken op hun zwakke plek. Dat kan door iets van ze af te pakken waarvan ze vinden dat ze daar wel recht op hebben. Denk bijvoorbeeld aan de parkeerplaatsen recht voor de deur van kantoor (vanaf nu alleen nog beschikbaar voor de afdeling HR) of koffie die alleen nog gratis is voor mensen die meedoen met de ochtendgymnastiek om 7.00 uur.

Het risico van dit type grap is wel iets groter, omdat mensen er boos om kunnen worden. De ‘nazorg’ is in dat geval belangrijk. Zorg ervoor dat je op tijd vertelt dat het 1 april is en dat mensen er later de humor van in kunnen zien. Met een onschuldig onderwerp komt dat meestal wel goed.

Tip 3: Maak het geloofwaardig (maar ook niet)

De beste 1 aprilgrap is geloofwaardig genoeg om erin te trappen en ongeloofwaardig genoeg om je achteraf af te vragen hoe je daar in godsnaam in kon trappen. Er moet dus op het eerste oog logica zitten in de grap. Zo grapte een aanbieder van typecursussen dat ze per 1 april ook typecursussen voor de smartphone aan gingen bieden. Hierdoor zou de typsnelheid met twee duimen flink omhoog gaan.

In de eerste instantie zit hier zeker logica in. Als je een typecursus kunt volgen voor de computer, waarom dan niet voor je smartphone? Tja, misschien omdat het niet zo heel belangrijk is dat je nóg sneller kunt WhatsAppen…? Ook de rookworstvlaai van Hema zou zomaar een ding kunnen zijn, maar bleek dat achteraf toch niet. Ongetwijfeld waren hier genoeg liefhebbers voor geweest.

Tip 4: Houd het luchtig

De Efteling maakte ooit een grap over baby’s die met speciale stoelen in de Python mochten. Meteen sprong de moedermaffia bovenop het nieuws met negatieve reacties. Het ging natuurlijk om een grap, maar in dit geval wel om een gevoelige grap. Kinderen in de achtbaan? Niet zo’n goed idee.

Als je je grap luchtig houdt, zetten mensen hier hooguit wat vraagtekens bij. Het geeft niet als ze er even boos over zijn, zolang ze er later maar om kunnen lachen. Ingewikkelde thema’s waar mensen een sterke mening over hebben, kun je maar beter overslaan.

Tip 5: Speel in op de actualiteit

Dit laatste is misschien wat lastiger, aangezien je je grap graag van tevoren paraat hebt. Toch is het prima mogelijk om in te haken op iets wat veel in het nieuws is geweest. Denk aan thema’s rondom duurzaamheid, waarmee je meteen de aandacht op je positieve acties op dit gebied kunt benadrukken. Of aan kunstmatige intelligentie, die steeds slimmer wordt en meer werk van mensen overneemt.

Een voorbeeld van een 1 aprilgrap die inspeelde op de actualiteit komt van Picnic. Zij kwamen in 2018 met de Hyperloop, om boodschappen binnen twee minuten via ondergrondse buizen te bezorgen. Dit idee was destijds net getest door Tesla, waardoor het voor veel mensen actueel was. Oké, over de geloofwaardigheid valt hier te twijfelen maar het is wel een grap die we (althans, ik) graag realiteit zien worden.

Verspreiding van je creatieve 1 aprilgrap

Als je eenmaal een goede grap hebt bedacht, wil je natuurlijk dat die bij zoveel mogelijk mensen terechtkomt. Zorg er daarom voor dat je je communicatieplan op orde hebt. Stel een mail of nieuwsbrief op, bedenk socialmediaposts, maak een pagina aan op je website en licht de medewerkers in die op de hoogte moeten zijn.

Begin daarnaast op tijd. De meeste bedrijven plaatsen hun grappen al een of meerdere dagen voor 1 april. Mensen zijn dan namelijk nog niet zo alert op grappen als op de dag zelf. Zorg er bovendien voor dat je communicatie er professioneel uitziet en houd de grap lang genoeg vol om twijfel te zaaien.

Wanneer is het ‘gelukt’? Wat mij betreft is een 1 aprilgrap geslaagd als mensen erin trappen én als ze er niet in trappen maar er toch om kunnen lachen. Succes!

Voordat je verdergaat…

Aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Gratis marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief