Flatlay met plant, agenda en telefoon voor webpagina over e-mailmarketing

‘Oh ja, de nieuwsbrief. Die moeten we ook nog versturen. Een actie maar weer?’

Als jij dit bent, zit je hier op de juiste plek. Ik help je namelijk graag om je e-mailmarketing gestructureerd aan te pakken.

Want met een stok achter de deur, een vleugje creativiteit en een eindeloze bron aan ideeën lukt het jou ook om elke week (of twee keer week) een nieuwsbrief te versturen die je klanten wíllen openen. Waar ze misschien zelfs naar uitkijken. Ja, zelfs in die toch-al-overvolle inbox.

Tekstschrijver voor nieuwsbrieven

Hoe gaat dat in z’n werk, een tekstschrijver inschakelen voor je nieuwsbrieven? Op een manier die jij fijn vindt.

Een samenwerking start altijd met een kennismaking. Zo kun jij mij vertellen wie je bent (en misschien doe ik hetzelfde). En da’s best handig, aangezien ik voortaan je spreekbuis richting je klanten op de mailinglijst ga zijn.

Daarna gaan we samen bepalen hoe we de nieuwsbrieven insteken. In het begin hebben we waarschijnlijk vaak contact. Om af te stemmen wat de juiste tone-of-voice is, welke producten of diensten we in de kijker zetten en hoe de vorige mailings zijn ontvangen.

Naarmate we elkaar beter leren kennen, ga je merken dat ik steeds zelfstandiger werk. Vaak heb ik dan aan een half woord genoeg. Of een halve briefing.

Je geeft dan bijvoorbeeld aan het begin van de maand (of eerder, als we vooruit werken) de onderwerpen door die aan bod mogen komen, ik plan ze in en schrijf de nieuwsbrieven uit. Of we stemmen per kwartaal de contentkalender af, en daarna hoef je alleen nog maar goed te keuren wat ik heb geschreven.

Zo neem ik jou zoveel mogelijk werk uit handen.

Maar, wat kun je dan verwachten? Daar gaan we:

Creatieve onderwerpregels

Saaie nieuwsbrieven zijn er al genoeg. Ook in de mailbox van je klant. En dus blijven heel veel mails ongeopend.

De onderwerpregel bepaalt voor een groot deel of-ie dat ook met jouw nieuwsbrief doet. Of dat-ie denkt: hé, dit wil ik lezen.

Daarom zorg ik voor een creatieve insteek. Iets waardoor je als lezer niet anders kunt dan toch maar op die mail klikken om ‘m te openen.

Als je de keuze had tussen deze twee mails, welke zou je dan als eerste openen?

  • Maak kennis met onze koningsblauwe boxershort
  • Een koninklijke verpakking voor je kroonjuwelen

Ik vermoed dat je bij de tweede toch nét iets nieuwsgieriger bent naar de rest van de mail dan bij de eerste. Als dat zo is – en je dit wilt voor je eigen bedrijf – dan zit je bij mij goed.

Sterke inhoud

Als de eerste horde is overwonnen (het openen van die mail dus), zijn we aanbeland bij het tweede deel van e-mailmarketing: de inhoud. Want ook die moet sterk zijn.

Maar ook kort.

Maar ook krachtig.

En dat is nog niet zo makkelijk. Dat wil echter niet zeggen dat het niet te doen is. Want dat is het wel.

Door de inhoud die je in je nieuwsbrief zet strak af te bakenen. Je geeft alleen de info die je lezer nodig heeft. De rest bewaar je voor een andere plek. Bijvoorbeeld een blog waar ze naar door kunnen klikken (die schrijf ik trouwens ook).

Een herkenbare intro. Een middenstuk zonder opsmuk. En dan…

Converterende CTA’s

… Een call-to-action waar je klant bijna geen ‘nee’ meer tegen kan zeggen.

Want uiteindelijk wil je graag dat je lezer iets doet. Soms is dat iets kopen. Soms is dat iets lezen. En soms is dat simpelweg doorklikken om zich lekker te maken voor je aanbod. Die aankoop komt dan vanzelf als je weer mailt.

Hoewel soms lekker, heb je daar echt niet altijd een actie voor nodig. Als het jou (of mag ik zeggen ‘ons’?) lukt om de mensen op je mailinglijst om te toveren tot fans, klikken ze ook als je ze niet lokt met korting. Omdat ze je simpelweg te leuk vinden om te negeren.

Afsluiting met een glimlach

Voor iedereen die toch de verleiding van zo’n kekke CTA weet te verstaan, sluiten we nog af met een kwinkslag. Een product dat we met een leuke woordspeling in de kijker zetten. Een eerder blog dat aansluit bij de mailing. Of een persoonlijke twist vanuit je bedrijf of klant.

Zo zetten we de scrolldrang stop. En voorkomen we dat de vinger van je klant swipet tot het gevreesde ‘uitschrijven’.

E-mailmarketing tekstschrijver

Deze aanpak voor e-mailmarketing en het versturen van nieuwsbrieven hanteer ik bijvoorbeeld voor Noshirt. Al drie jaar krijgen hun klanten elke week een nieuwsbrief die uit mijn toetsenbord is gerold.

Voor de opdrachtgever betekent dit dat ze mij alleen nog maar aan een kaartje in Trello met de onderwerpen hoeven te koppelen, en dat ik dan zelf de teksten schrijf.

Voor de klant betekent dit dat ze al drie jaar lang verrast worden door grappige koppen en knappe zinsconstructies. Zelfs al zijn de onderwerpen beperkt tot onderkleding.

Af en toe levert dat een mooie reactie op:

Complimenten voor jullie mailings, ze zijn erg origineel. De mail na Black Friday was leuk: ‘bedankt dat je niks hebt gekocht’ en die ‘boxershort vol beloften’, tja, wat zal ik daar nou eens van zeggen 🙂 

Daar doen we het voor. Ik, althans. Hopelijk jij binnenkort ook.

Nieuwsbriefteksten laten schrijven

Wie moet je zijn om je nieuwsbrieven door mij te laten schrijven? Dat mag je zelf bepalen.

Allereerst vind ik het belangrijk dat zelf serieus bent over de kansen van e-mailmarketing. Je zult er immers wat tijd (en geld) in moeten steken om de resultaten te zien. Dat kan alleen als je er zelf achter staat.

Daarnaast is het handig als je houdt van mijn schrijfstijl. Ik maak het graag creatief en dat voelt voor sommige bedrijven gedurfd. Je hebt dus een beetje lef nodig. Zeker als dit nieuw voor je is. Maar ik beloof dat als je de stap waagt, je de resultaten echt gaat merken.

Tot slot vind ik het altijd leuk om te werken voor merken met een verhaal. Dat mag een ambitieus verhaal zijn. Een duurzaam verhaal. Of een anekdote die je elke familieverjaardag weer opdist. Zolang jij het aan mij kunt overbrengen, kan ik er iets van maken dat bij je klanten aankomt.

Of je nu je zilveren jubileum viert of net bestaat (hoi startup!), en of je team nu uit 3 of 300 harde werkers bestaat.

Kosten nieuwsbriefteksten

E-mailmarketing brengt natuurlijk kosten met zich. Wat die kosten precies zijn, kan ik niet voor je bepalen. Het hangt af van het mailprogramma dat je gebruikt, hoe vaak je mailt en hoeveel contacten je hebt.

Qua tekst kan ik wél duidelijk zijn. Voor 10 uur per maand (à € 80,- per uur, excl. btw) schrijf ik:

  • 4 nieuwsbrieven en 1 blog
  • 1 nieuwsbrief en 2 blogs
  • 2 nieuwsbrieven, een blog en 2 social posts

Zoals je ziet zijn er dus variatiemogelijkheden. Wil je een andere samenstelling, dan neem gerust contact op. Ik ben de moeilijkste niet.

Mocht je denken: gossiemikkie wat duur, ik vraag het wel aan ChatGPT. Mag. Maar mag ik je dan nog iets meegeven? Een tekst uit ChatGPT trekken en die versturen is misschien goedkoop (en snel), maar weet dat dit je conversie gaat kosten en uitschrijvingen gaat opleveren.

Je klanten willen dat je moeite voor ze doet. Zien ze dat jij dat niet voor ze overhebt (en ja, dat zien ze), dan doen ze die moeite ook niet meer voor jou.

Goede teksten. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Mailen maar, dus. Eerst naar mij 😉