Stappenplan: zo vraag je om reviews op Google
Eén van de makkelijkste manieren om referenties voor je bedrijf te verzamelen, is via Google. Het is gratis, makkelijk én direct zichtbaar in de Google zoekresultaten. Sterker nog: hoe positiever je reviews, hoe groter de kans dat je bedrijf goed scoort. Daarom lees je in dit blog een stappenplan om meer reviews binnen te halen.
#1 Claim je eigen bedrijfspagina
Bestaat er nog geen bedrijfspagina voor jouw onderneming, dan is de eerste stap om deze aan te maken of te claimen. Om te beginnen Google je je bedrijfsnaam. Verschijnt er aan de rechtse kant van het scherm geen kader met jouw bedrijfsinformatie, dan moet je de pagina nog aanmaken. Soms heeft Google dit zelf echter al gedaan. In dat geval kun je het bedrijf claimen, om het vervolgens te beheren.
Weten hoe je als zzp’er een Google bedrijfspagina aanmaakt? Dat lees je hier.
#2 Maak een reviewlink aan
Als je al een bedrijfspagina op Google hebt, log je eenvoudig in op de beheerpagina. Ga naar Home (als je daar nog niet zit) en scroll naar beneden tot je het blok ‘meer reviews ontvangen’ tegenkomt. Klik op de knop ‘Reviewformulier delen’ om jouw persoonlijke link te openen.
#3 Pas je URL aan
Google heeft automatisch een link voor je gegenereerd. Waarschijnlijk bestaat die uit een brij letters en cijfers, waar je – net als Rob Geus – niet vrolijk van wordt. Via het potloodsymbool rechts kun je jouw URL aanpassen naar een betere versie. Ik koos ervoor mijn beroep en voornaam te gebruiken. Natuurlijk mag je hier zo creatief in zijn als je wilt. Vervolgens maakt Google je persoonlijke URL aan. Bij mij is dit het resultaat: https://g.page/tekstschrijver-donna/review?gm
Update april 2024: het lijkt erop dat deze stap niet meer mogelijk is. Als je de link toch netjes wil versturen naar klanten, kun je de Google-URL achter een zelfgekozen tekst plaatsen als link. Zoals hier: schrijf een review. Dit kan ook gewoon in een mail.
#4 Deel je link
Zodra je jouw persoonlijke link hebt gemaakt, kun je beginnen met het verzamelen van reviews. Google geeft je de optie om je URL direct te delen via Facebook, WhatsApp of Twitter, maar je kunt hem natuurlijk ook op je eigen website te plaatsen. Heb je veel e-mailcontact met je klanten? Overweeg dan om je reviewlink onderdeel te maken van je automatische handtekening.
#5 Vraag om reviews
Er zijn altijd mensen die uit zichzelf zo lief zijn om je een review te geven. Toch heeft de grote meerderheid hier een klein duwtje in de rug voor nodig. Vraag daarom gerust om een review. Bijvoorbeeld bij het afronden van een opdracht in de begeleidende mail van je factuur of door het op te nemen in je aftersalestraject. Steek dit trouwens slim in:
“Bedankt dat je gebruik hebt gemaakt van onze diensten. Wij hopen dat we je goed hebben geholpen. Kunnen we iets doen om je in de toekomst nog beter van dienst te zijn? Laat ons weten wat dit is via [mailadres]. Helemaal tevreden? Deel dan je hier je mening!”
Door aan te sturen op het geven van feedback via mail, voorkom je dat ontevreden klanten hun gal spuien op het wereldwijde web. Zo is de kans groter dat vooral positieve klanten hun weg vinden naar je reviewpagina. Hoe hoger immers je sterrenscore, hoe betrouwbaarder je overkomt.
Ken je de klant beter én weet je dat de review sowieso positief gaat uitvallen? Stuur dan een appje in deze trant:
“Hoi [naam klant], ik heb een klein verzoek. Wil je een Google-review schrijven voor mijn bedrijf? Ik ben bezig om mijn vindbaarheid te verbeteren, en reviews helpen enorm. Als je even tijd hebt, is dit de link: https://g.page/tekstschrijver-donna/review?gm. Alvast bedankt!”
Maak het waar mogelijk een beetje persoonlijk of bied in ruil aan om wat terug te doen.
Reviews verzamelen via Google?
Heb je veel reviews verzameld via je Google Mijn Bedrijf-pagina? Overweeg dan om er een aantal uit te lichten op je website. De simpelste manier om dit te doen is door de tekst te kopiëren. Vraag vooraf toestemming of je iemands naam op de website mag gebruiken – wel zo netjes. Doe onder de reviews nog een oproep aan nieuwe bezoekers (inclusief link!), zodat ze je makkelijk kunnen beoordelen.
Uiteraard is Google niet de enige manier om reviews te verzamelen. Als zzp’er is het – vind ik – wel veruit de makkelijkste. Geef je de voorkeur aan uitgebreidere verhalen van je klanten? Dan zijn testimonials een optie. Hierin laat je tevreden klanten aan het woord om te vertellen hoe ze jouw service hebben ervaren en wat je dienst hen heeft gebracht. Ik help je graag bij het verzamelen en uitwerken hiervan.
Verzamel jij reviews voor je bedrijf? En in welke vorm doe je dat het liefst? Laat het me weten!
Voordat je verdergaat…
Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!