van 0 naar 1000 bezoekers per maand ik of wij

Webteksten schrijven als zzp’er of freelancer: ik of wij?


Webteksten schrijven is misschien wel het lastigste onderdeel van het maken van een website als zzp’er. Geloof mij: je bent niet de enige die het moeilijk vindt om over zichzelf te schrijven. Want hoe prijs je jezelf aan? Hoe zet je je bedrijf in de markt? En schrijf je vanuit jezelf als een ‘ik’, of noem je je bedrijf een ‘wij’? In dit blog lees je hoe je deze keuze maakt.

Keuze 1: wat is je bedrijfsmodel?

De belangrijkste overweging om een keuze te maken tussen ik of wij in je webteksten, ligt in de aard van je bedrijf.

Verkoop je jezelf – bijvoorbeeld als freelancer of consultant – dan schrijf je vanuit jezelf. In de ik-vorm dus.

Verkoop je producten of diensten – bijvoorbeeld als webshop – dan schrijf je vanuit een groter geheel. Oftewel: in de wij-vorm.

Je ziet het op mijn website overal terugkomen: als freelancer schrijf ik vanuit de eerste persoon enkelvoud. Als je mijn bedrijf inhuurt, dan huur je mij in. Ik schrijf je teksten, ik neem de telefoon op en ik verstuur de facturen. De ik-vorm past daar het beste bij.

Keuze 2: wat is je ambitie?

Misschien begin je als eenpitter, maar heb je plannen om op korte termijn uit te breiden. In dat geval verandert je bedrijf al snel van een ‘ik’ naar een ‘wij’.

In dat geval is het slim om je webteksten alvast voor te bereiden op de toekomst. Je schrijft ze alsof je je plannen al waar hebt gemaakt.

Voelt dit nog niet natuurlijk, dan kun je op je ‘over ons’-pagina toelichten dat je nu weliswaar nog in je eentje onderneemt, maar de ambitie hebt om dat binnenkort met een team te doen. Zo zien opdrachtgevers wel dat je zzp’er bent, maar hoef je niet over een paar maanden je hele website opnieuw te schrijven.

Keuze 3: wat wil je uitstralen?

Hebben de vorige keuzes nog geen uitsluitsel geboden? Dan kun je kijken naar de uitstraling die je wilt hebben richting de buitenwereld.

Richt je je als consultant bijvoorbeeld op grote, landelijke opdrachtgevers en overheden? Dan wil je laten zien dat opdrachten van deze omvang aankunt. Een tekst in de wij-vorm kan aan die uitstraling bijdragen.

Werk je vooral lokaal en zijn je klanten zzp’ers of mkb’ers, dan is het prima om te laten zien dat je een ‘ik’ bent. Waarschijnlijk spreekt dit hen zelfs meer aan, omdat ze specifiek zoeken naar iemand uit de omgeving.

Zelfs werk ik grotendeels lokaal, maar heb ik ook verschillende grotere opdrachtgevers. Uiteindelijk kiezen ook zij bewust voor een freelancer. En dus is voor mij de keuze voor ‘ik’ in de webteksten nog steeds een logische.

Ik of wij in webteksten: mijn advies

Als je het mij vraagt – en aangezien je tot hier hebt doorgelezen, ga ik ervan uit dat je dat doet – is het beter om als zzp’er teksten in de ik-vorm te schrijven. Door vanuit jezelf te schrijven, creëer je een persoonlijke sfeer op je website. De wij-vorm komt toch wat afstandelijker over. Zeker als duidelijk te zien is dat je zelfstandige bent.

Mensen werken samen met mensen. Uiteindelijk kiezen veel opdrachtgevers dus liever voor een persoon dan voor een dienst. En dus is ‘ik’ vaak de beste optie.

Gratis tip: laat het in je webteksten niet te veel over jezelf gaan. Focus op het probleem dat je oplost, zodat je bezoekers weten waar je hen bij helpt. Als er in elke zin ‘ik’ staat, doe je toch wat verkeerd.

Kom je er niet uit bij het schrijven van je webteksten? Lees dan één van de blogs hieronder, meld je aan voor de gratis schrijfcursus of schakel mijn hulp in

Voordat je verdergaat…

Zelf beter leren schrijven? Meld je aan voor de gratis cursus Beter Schrijven in 30 dagen!

Beter schrijven in 30 dagen gratis cursus

Ook interessant

Gratis tips over schrijven en content ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief