tekstschrijver kiezen

Hoe kies je een tekstschrijver?


Het lijkt zo simpel: je Googelt “tekstschrijver *woonplaats*”, klikt op het eerste resultaat en voila, je hebt je nieuwe tekstschrijver gevonden. In de praktijk werkt het niet zo makkelijk. Je wilt namelijk een tekstschrijver kiezen die het karakter van jouw bedrijf op papier krijgt.

En die taak is lang niet voor iedereen weggelegd.

Daarom is het goed om je tekstschrijver zorgvuldig te kiezen. Bijvoorbeeld door te kijken of de schrijfstijl je aanspreekt. En erachter te komen of je diegene überhaupt aardig vindt. Want als je vaak gaat bellen, is het wel zo handig dat het een beetje klikt.

Dat maakt het ook handiger om aan één woord genoeg te hebben. Dan kun je het schrijven van heel veel woorden overlaten aan degene die je ervoor betaalt 😉

In dit blog lees je waar je aan moet denken als je een tekstschrijver kiest.

Stap 1: bekijk de teksten op de website

Hét visitekaartje van een tekstschrijver zijn de teksten op de website. Lees deze goed door en kijk  verder dan de woorden zelf. Tussen de regels door herken je namelijk ongetwijfeld de schrijfstijl van de copywriter. En dat is waar je je keuze voor een groot deel op gaat baseren.

Vlot en scherp. Of doelgericht en zakelijk. Speels en humoristisch. Of hoogdravend en stijf.

Spreekt de schrijfstijl je aan, dan is de kans groot dat het een match is. Voel je er niets bij? Klik dan vooral door naar de volgende website. Als de teksten op de eigen website van je tekstschrijver to be je al koud laten, dan laten de teksten die degene voor jou gaat schrijven dat waarschijnlijk ook.

Stap 2: bedenk wat je allemaal wilt

Tekstschrijvers schrijven allemaal teksten, maar vaak doen ze er ook nog wat extra’s bij. Sommige zijn meer content marketeers, en verzorgen je social media en mailings. Anderen richten zich vooral op SEO-teksten. En weer anderen zijn volledig gefocust op conversie (je weet wel – dat mensen gaan klikken / bellen / kopen).

Bedenk daarom goed wat je zoekt in een tekstschrijver. Wil je puur iemand die je websiteteksten schrijft, dan heb je genoeg aan iemand die je helpt bij deze eenmalige klus.

Wil je later nog meer gaan halen uit je website, dan kun je misschien beter zoeken naar iemand die blogt en meedenkt over je marketing.

En is goede online vindbaarheid voor jou belangrijk, dan is het wel handig als je nieuwe tekstschrijver enige kennis van SEO heeft.

Geen zorgen: veel tekstschrijver hebben meerdere kwaliteiten. En het een sluit het ander niet uit. Ik richt me bijvoorbeeld vooral op blogs en vind dat SEO daar een logisch onderdeel van is. Maar als je me vraagt of ik een SEO-tekstschrijver ben, dan is mijn antwoord nee. Hier leg ik uit waarom.

Stap 3: doe een achtergrondcheck

Tekstschrijver is geen beschermd beroep. Iedereen kan tekstschrijver worden. Helaas betekent dat dat er tussen de vele professionals ook wat rotte appels zitten.

Maar hoe herken je ze? Zonder iedereen over één kam te scheren, zijn dit aanknopingspunten voor een rode vlag:

  • Teksten schrijven is een bijbaan, naast een functie als secretaresse / vrachtwagenchauffeur / dolfijnentrainer
  • Er staat geen portfolio op de website of het portfolio bevat alleen (weinigzeggende) logo’s
  • De tekstschrijver heeft geen opleiding in de journalistiek of communicatie gevolgd – en zelfs geen cursus
  • Blogs of andere voorbeelden van de schrijfstijl ontbreken
  • De eigen teksten op de website zijn nietszeggend en hebben geen karakter

Natuurlijk zijn er hele goede tekstschrijvers die hun roeping pas later vonden. Maar in dat geval is het wel handig als ze een bewijs leveren van hun goede schrijfstijl. Liefst met eerder werk. En als dat er niet is, in de vorm van blogs op de eigen website.

Kun je niets van dat alles vinden? Zet je zoektocht dan vooral voort.

Overigens: iemands achtergrond zegt veel over het werk dat diegene aankan. Tekstschrijvers die journalistiek hebben gestudeerd zijn een kei in nieuwsfeiten achterhalen en bronnen checken. Tekstschrijvers met een wetenschappelijke opleiding duiken met het grootste gemak in moeilijke onderwerpen.

Zo heeft iedereen een eigen specialisme. Zelfs als ze zeggen dat het niet zo is.

Stap 4: bekijk het portfolio van de copywriter

Het portfolio geeft je een aanwijzing over het type werk dat de tekstschrijver levert. Iemand die tot nu toe vooral e-mails schreef gericht op verkoop, is misschien niet de aangewezen persoon om een boek te ghostwriten. En iemand die leuke slogans bedenkt, is niet per definitie goed in het schrijven van blogs. Ieder z’n vak.

Bekijk ook voor welke opdrachtgevers iemand eerder schreef én om wat voor teksten het daar ging. Het is makkelijk om te zeggen dat je ooit voor een grote naam schreef, terwijl je alleen maar een grammaticale check hoefde uit te voeren. Het logo zegt namelijk niks over de prestatie die geleverd is.

Om een voorbeeld te geven: ik schreef ooit teksten voor Apple Music. Een klinkende naam. Maar het werk was vrij simpel: het vertalen van Engelse omschrijvingen van afspeellijsten. Hoewel Apple de tekstschrijvers heus wel zorgvuldig selecteerde, beschouw ik dit niet als mijn beste prestatie ooit. 

Verder kun je letten op:

  • Gaat het om langdurige samenwerkingen of eenmalige opdrachten?
  • Zijn de opdrachtgevers bedrijven en reclamebureaus, of gaat het vooral om tussenpersonen?
  • Staan er alleen logo’s of zijn er ook voorbeelden van concreet werk?

Hoe meer lange en rechtstreekse opdrachten, hoe groter de kans dat de copywriter kwaliteit levert. Je blijft immers niet met iemand samenwerken als diegene alleen loze beloftes rondstrooit.

Stap 5: bepaal je budget

Lang niet elke tekstschrijver noemt een prijs op de website. Ik zelf deed dat tot voorkort ook niet. Het is immers onmogelijk om maatwerk onder één tarief ontvangen.

Toch heb ik begin dit jaar wél mijn uurprijs toegevoegd. Vooral om duidelijkheid te scheppen. Koopjesjagers weten dat ze niet bij mij hoeven te zijn voor de allergoedkoopste teksten. En serieuze bedrijven weten dat ik iedereen gelijk behandel.

Zegt het uurtarief alles over een tekstschrijver? Ik vind van niet. De snelheid waarmee mensen schrijven verschilt enorm. Een tekstschrijver kan een laag uurtarief hebben, maar als diegene een dag doet over het schrijven van één blog, ben je nog steeds duur uit.

Iemand die al jarenlang elke dag schrijft, heeft daar waarschijnlijk zoveel handigheid in dat diegene een stuk sneller werkt. Zelf heb ik inmiddels ook een aardige schrijfsnelheid te pakken. Natuurlijk heb ik bij een nieuwe klant in het begin wat meer tijd nodig om me in het onderwerp en bedrijf te verdiepen. Maar als dat eenmaal goed zit, staat een blog of interview binnen 3 à 4 uur op papier.

Is je budget beperkt (of wil je gewoon weten waar je aan toe bent), vraag dan naar indicatieprijzen voor de teksten die je nodig hebt. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter de tekstschrijver kan inschatten wat je dat gaat kosten.

Tekstschrijver kiezen voor je bedrijf

Een tekstschrijver kiezen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Mijn ervaring leert dat iemand die mijn websiteteksten leuk vindt, de teksten die ik voor hen schrijf ook leuk vindt. Soms is er in het begin wat tijd nodig om de schrijfstijl af te stemmen. Maar zolang het gaat om kleine dingen, is dat goed te doen.

Natuurlijk komt het ook weleens voor dat het niet klikt. Dan is mijn advies: stop de samenwerking. Als elk blog gepaard gaat met 4 feedbackrondes en heel veel bellen, kost het iedereen alleen maar tijd en energie. Dat is voor niemand leuk. Terwijl als het wél klikt, je aan een half woord genoeg hebt en jezelf een hoop frustratie bespaart.

Werk jij vaak samen met freelancers? Waar let je op bij de selectie?

Ook interessant

Gratis tips over schrijven en content ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief