Piramideschrijven: zo komt je tekst snel tot de kern
Zet je belangrijkste boodschap meteen vooraan in je tekst. Zo weten je lezers waar je over praat. En help je hen met het nemen van de beslissing om verder te lezen. Dat is de kern van piramideschrijven.
Zo, die is binnen. Klaar voor de uitleg over piramideschrijven? Lees dan verder, want hier komt-ie.
Start met de kern
Online hebben mensen weinig tijd om te lezen. Ze hebben geen zin om eerst een halve pagina tekst door te moeten spitten, voordat duidelijk is waar jouw blog over gaat. Daarom is het belangrijk om meteen met de deur in huis te vallen. Vertel je kernboodschap en geef een goede reden om verder te lezen.
Vervolgens kunnen lezers zelf beslissen of ze hun tijd willen besteden aan het lezen van jouw artikel. Natuurlijk zorgt je intro ervoor dat het antwoord daarop JA is.
Hoe werkt piramideschrijven?
Als je schrijft volgens het piramide-principe, ziet de opbouw van je tekst er als volgt uit:
- Je kernboodschap
- Uitleg en argumenten die je boodschap ondersteunen
- Grappige feiten, video’s en externe links
Je ziet dat je begint met datgene wat je wilt vertellen. Pas daarna kom je met bewijzen of geef je een verklaring voor dat wat je in de eerste alinea stelde. Houden je lezers het écht lang vol – en bereiken ze het einde van je artikel – dan is het tijd om ze te belonen. Bijvoorbeeld door extra informatie aan te bieden over het onderwerp. Of door een glimlach op hun gezicht achter te laten voor ze wegklikken.
Lezen in een F-vorm
Waarom is het belangrijk om meteen tot de kern te komen? Dat komt omdat lezen vanaf een scherm nu eenmaal anders werkt dan vanaf een fysiek document. Het is vluchtiger, en een ander artikel is meestal slechts één muisklik van je lezer verwijderd. Als je wil dat iemand jouw blog leest, moet je hem meteen in de houdgreep nemen.
Bovendien zijn mensen online veel meer bezig met ‘scannen’ dan met elke zin van links naar rechts lezen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de meeste mensen vanaf een scherm lezen in de F-vorm. Dat betekent:
- Ze lezen de intro
- Ze scannen de tussenkoppen
- Ze bekijken opvallende opmaak, zoals een opsomming of links
Onderaan de tekst zijn de meeste ogen allang afgedwaald. Staat daar je belangrijkste boodschap, dan zijn er nauwelijks lezers die hem zien. Toch zonde van de moeite…
Altijd met de kern beginnen?
Beginnen met de kernboodschap houdt de aandacht online vast. Maar is het nodig om altijd te schrijven in een piramide? Zeker niet. Ook met een goed verhaal neem je lezers mee in je tekst. Wat blijft er immers nog over van een thriller, als je al in het eerste hoofdstuk weet wie de misdaad begaan heeft?
Creativiteit wordt – ook online – echt wel gewaardeerd. Maar als je een informatieve mail / webpagina / blog schrijft, dan raad ik je aan om snel tot de kern te komen. Je lezer is je dankbaar.
En voor ik het vergeet… Een beloning omdat je tot het einde van dit blog bent gekomen 😉
Voordat je verdergaat…
Zelf beter leren schrijven? Meld je aan voor de gratis cursus Beter Schrijven in 30 dagen!