Hoe schrijf je een goede call-to-action?
Een goede webpagina schrijven is één. Maar met alleen wat mooie teksten ben je er niet. Je wilt namelijk dat mensen in actie komen als ze je website bezoeken. Bijvoorbeeld door te bellen, mailen of zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Dat doen ze alleen niet vanzelf. Daarom aan jou de taak om een goede call-to-action te schrijven. In dit blog leer je hoe.
Wat is een call-to-action?
Een call-to-action is een korte zin die mensen oproept om iets te doen. In de marketingwereld noemen we deze oproep tot actie een CTA. Deze oproep kan over allerlei acties gaan. Denk aan bellen of mailen, maar ook aan:
- Brochure downloaden
- Offerte aanvragen
- Afspraak maken
- Inschrijven voor de nieuwsbrief
- Volgen op social media
- Video bekijken
- In de winkelwagen plaatsen
- Op de verlanglijst zetten
- Aankoop voltooien
- Onderhoud inplannen
- Proefabonnement afsluiten
Elke call-to-action is afhankelijk van het doel van de pagina. Heb je een webwinkel, dan wil je dat mensen spullen kopen. Een logische CTA is dan het plaatsen van producten in de winkelwagen. Maar je kunt ook denken aan een verlanglijst of het maken van een vergelijking met andere producten. Zelfs het starten van een chatgesprek voor meer informatie, kan een goede call-to-action zijn.
Hoe schrijf je een goede call-to-action?
Als je het type CTA en je doel hebt bepaald, is het tijd om aan de slag te gaan met de tekst. Een call-to-action is ontzettend belangrijk voor je conversie. Kies je woorden daarom zorgvuldig. Met deze tips schrijf je een goede CTA:
#1 Schrijf actief
Om mensen in actie te brengen, is het belangrijk dat je zelf actief schrijft. Kies daarom voor werkwoorden die beschrijven wat je van de klant verwacht. Denk aan woorden zoals ‘bestel’, ‘download’ of ‘meld aan’. Vermijd juist passieve hulpwerkwoorden, zoals worden, zullen of kunnen.
Voorbeeld: kijk de eerste maand gratis
#2 Kies voor klikmagneten
Omdat een CTA kort is, maken de woorden die je kiest nog meer impact. Ga daarom voor woorden die mensen snel over de streep trekken. Denk aan termen zoals ‘gratis’, ‘snel’, ‘eenvoudig’ of ‘vrijblijvend’.
Voorbeeld: vraag nu vrijblijvend een offerte aan
#3 Maak het urgent
Hoewel mensen graag willen dat iets vrijblijvend is, moet je ze wel een reden geven om te klikken. Bijvoorbeeld een aanbieding die beperkt geldig is of een sale die binnenkort afloopt. Als er urgentie achter een aanbod zit, zijn mensen sneller geneigd om erop in te gaan.
Voorbeeld: koop vandaag met 50% korting
#4 Voeg microcopy toe
De CTA zelf is vaak een korte tekst op een button. Je hebt daardoor weinig ruimte om mensen extra te overtuigen. Maar om de button heen is die ruimte er wel. Hier kun je microcopy toevoegen. Dit zijn argumenten om de actie uit de button te doen. Denk aan voordelen zoals gratis verzending, eenvoudig opzeggen, 100 dagen retourgarantie, een goed cijfer op Trustpilot of wat voor voordeel past bij jouw bedrijf.
Voorbeeld: bol.com gebruikt veel microcopy om bezoekers een zetje te geven
#5 Gebruik de ik-vorm
Waar de gebiedende wijs over het algemeen een goede start is voor het schrijven van een call-to-action, heeft de ik-vorm ook zo z’n voordelen. Lezers identificeren zich namelijk sneller met een zin waar ‘ik’ in staat. En daardoor zijn ze eerder geneigd om te klikken.
Voorbeeld: ja, ik schrijf me in
Waar moet een call-to-action nog meer aan voldoen?
Hoe belangrijk een goede tekst voor je CTA ook is, met een paar mooie woorden ben je er nog niet. Ook het design van je call-to-action heeft namelijk invloed op de conversie. Zo is het belangrijk dat de button opvalt. Dat doe je bijvoorbeeld door te kiezen voor een kleur die uit de rest van het design springt en door de knop de ruimte te geven.
Daarnaast kan het helpen om je CTA meerdere keren te herhalen. Bijvoorbeeld in de sidebar, als pop-up en aan het einde van je pagina. Zolang je het niet te schreeuwerig maakt, helpt dit om mensen over de streep te trekken.
Wat vind jij het lastigst aan het schrijven van je call-to-action? Mail gerust, dan help ik je vooruit.
Voordat je verdergaat…
Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!