Tekstschrijver telefonisch interview geïnterviewd

7 tips voor als je geïnterviewd wordt


‘Hé collega, kun jij dat interview geven?’ Voor je het weet heb je ‘ja’ gezegd. De afspraak met de tekstschrijver staat, maar jij hebt geen idee wat je moet zeggen. Hoe werkt dat eigenlijk, geïnterviewd worden?

Wees gerust: het is eigenlijk best makkelijk.

En al helemaal met deze tips. Denk jij nu nog: help, ik word geïnterviewd? Over een paar minuten niet meer!

Tip 1: Bereid je voor

Ligt misschien voor de hand, maar is wel heel belangrijk: zorg voor een goede voorbereiding. Dat wil zeggen:

  • Weet wanneer het interview gepland staat (en wie wie belt)
  • Zorg ervoor dat je in een rustige ruimte kunt zitten
  • Plan voldoende tijd in zodat je niet hoeft te haasten
  • Vraag aan de tekstschrijver waar het interview over gaat
  • Lees je eventueel in het onderwerp als dit niet je dagelijkse expertise is

Zoals je ziet zijn dit vooral praktische voorbereidingstips. Een té goede voorbereiding is namelijk ook niet goed. Dan verdwijnt de spontaniteit uit je verhaal, terwijl die het juist leuk maakt.

Tip 2: Deel je ideeën

Een tekstschrijver kan onmogelijk alle ins en outs van jouw branche of verhaal kennen. Daarvoor bellen ze immers met jou. Deel daarom je ideeën met degene die je interviewt. Veel mensen verwachten dat een tekstschrijver alle vragen vooraf bedenkt en ze één voor één stelt. Dat valt meestal best mee. Het is namelijk een gesprek, en dat kun je nu eenmaal niet 100% voorbereiden. Extra vragen, een nieuwe invalshoek, een fantastische quote: hier is allemaal ruimte voor.

Tip 3: Praat vrijuit tijdens het interview

Vaak nemen tekstschrijvers hun interviews op of schrijven ze tijdens het gesprek mee. Daardoor ben je je extra bewust van wat je allemaal zegt.

Probeer dit los te laten.

Hoe makkelijker je vertelt, hoe beter het verhaal op papier komt. Daarbij mag je vertrouwen op de eerlijkheid van degene die je interviewt: een opname blijft geheim en voor getypte tekst is daar altijd de optie backspace (of delete, wat jij wil).

Heb je informatie gegeven die je liever niet openbaar maakt? Zeg dit er dan achteraf bij, zodat de schrijver hier rekening mee kan houden.

Tip 4: Heb voorbeelden of cijfers paraat

Ga je vertellen over wat je bedrijf doet? Zorg dan dat je voorbeelden en cijfers bij de hand hebt die je beweringen ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Succesvolle projecten
  • Reacties van klanten
  • Groeicijfers van je bedrijf óf je klanten (als je een dienst levert)
  • Media-optredens
  • Onderzoeksresultaten
  • Innovaties

Waarom is dit belangrijk?

Voorbeelden zorgen ervoor dat je verhaal tot leven komt. Cijfers bewijzen dat wat je zegt ook echt klopt. Hoe sterker de gegevens die jij aanlevert, hoe beter de uiteindelijke tekst.

Tip 5: Reageer op de conclusies die de schrijver trekt

De gemiddelde tekstschrijver trekt gedurende je verhaal conclusies. Hiermee check je als schrijver namelijk of je het verhaal goed interpreteert.

Als geïnterviewde is het aan jou om te controleren of dit inderdaad zo is. Luister daarom niet alleen naar de vragen, maar ook naar de conclusies van je antwoorden.

Klopt alles? Dan zitten jullie goed op één lijn. Ontbreekt er nog iets aan de conclusie? Dan is dit je kans om het meteen recht te zetten. Dit komt het uiteindelijke verhaal direct ten goede.

Tip 6: Vraag om inzage in het artikel (maar verbeter alleen de feiten)

Tenzij je met een roddeljournalist praat, heb je eigenlijk altijd de kans om het artikel te bekijken voor publicatie. Bied de tekstschrijver die het interview afneemt dit niet zelf aan, dan kun je hiernaar vragen.

Bij het geven van feedback zijn twee dingen belangrijk:

  1. Verbeter alleen de feiten die niet kloppen en laat de schrijfstijl zoals die is.
  2. Houd je wijzigingen bij

Punt 1 doe je omdat de tekstschrijver het interview uitwerkt met een bepaalde gedachte. Ga je hieraan sleutelen, dan doe je de tekst tekort. Kijk daarom alleen of de feiten kloppen, en corrigeer die waar nodig.

Punt 2 doe je zodat beide partijen weten wat er aan het oorspronkelijke artikel veranderd is. Dat versnelt het redigeerproces en maakt het makkelijk om te checken of je feedback goed verwerkt is.

Tip 7: Lever foto’s aan

Tenzij er een fotograaf langs is geweest om foto’s te maken voor het artikel, zijn hier nog geen beelden voor beschikbaar. Voorkom het gebruik van stockbeelden door zelf foto’s aan te leveren. Van jezelf, van je bedrijf of van je product.

Zelfs als het platform waar het artikel geplaatst wordt gebruik maakt van eigen beelden, geef je hen hiermee een extra optie (en één die sowieso past bij je bedrijf).

Geïnterviewd worden is leuk!

Hoe leuk is het dat iemand uitgerekend jou belt om meer te weten te komen over een onderwerp?

Precies, dat is een eer.

Zie het daarom ook zo. Zelfs als je zenuwachtig bent, merk je vanzelf dat geïnterviewd worden eigenlijk best wel leuk is. Je mag je kennis delen én krijgt daar ook nog eens een artikel van. Dat je vervolgens kunt delen met je eigen volgers.

Ben jij ooit geïnterviewd? Hoe vond je dat? Laat het me weten!

P.S. Dit artikel gaat over bedrijfsinterviews. In de journalistiek werkt het net even anders. Niet elke journalist geeft inzage in het artikel, dus iets meer opletten met wat je zegt is hier op z’n plek.

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Gratis marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief