Wat betekent AI voor je bezoekersaantallen?
Misschien zie je het al in je bezoekersaantallen, misschien nog niet. Maar de manier waarop mensen naar informatie zoeken is aan het veranderen. Waar het woord ‘googelen’ door de enorme populariteit van de zoekmachine zijn plek wist te veroveren in de Dikke Van Dale, is de kans groot dat hier binnenkort een ander werkwoord bij moet komen: ChatGPT’en (of zoiets).
In dit blog lees je wat AI betekent voor je bezoekersaantallen.
Zoekverkeer via Google
Vroegâh, toen je poen nog met een ‘oe’ schreef, was SEO een van de effectiefste manieren om zoekers naar je website te leiden. Je schreef een goed blog (oké, tientallen goede blogs), Google waardeerde je content en zette je bovenaan, en voilà, daar waren je bezoekers.
AI verandert dit speelveld. Als je voorheen een vraag had, zette je een paar kernwoorden in Google en scrollde je door de zoekresultaten. Meestal klikte je op één van de eerste links, om daar het antwoord te vinden.
Door de opkomst van AI pakken steeds meer mensen dit anders aan. In plaats van naar Google te gaan, openen ze ChatGPT en stellen ze daar rechtstreeks hun vraag. Het antwoord komt luttele seconden later in een paar mooie woorden tevoorschijn. Je hoeft niet door te klikken en als je nog een vervolgvraag hebt, stel je die ook.
Ook Google zelf introduceerde onlangs een AI-overzicht, waarin ze een korte samenvatting maken om antwoord te geven op je vraag. Hoewel hier meestal wel een of meerdere bronnen bij staan waarmee het antwoord is gegeneerd, is doorklikken vaak niet meer nodig.
En zo hoeven mensen die vroeger je blog lazen om hun vraag beantwoord te krijgen, niet eens meer te klikken om dat antwoord te krijgen. Bedankt hè, voor je harde werk…
AI en SEO
Als je website of blogs vooral informatief zijn, is de kans groot dat je hier al wat van merkt in je bezoekersaantallen. Search Engine Land zegt namelijk dat het aantal vertoningen van AI-samenvattingen in een jaar (mei 2024 – mei 2025) met 49% is toegenomen. Bij steeds meer zoekopdrachten komt dus zo’n AI-overzicht tevoorschijn, nog boven de zoekresultaten.
Daar komt bij dat het aantal kliks juist met 30% is afgenomen. Waar mensen voorheen dus nog doorklikten op de bronnen die Google noemen in het AI-overzicht of links die onder de AI-overview stonden, gebeurt dat nu al veel minder.
Als je voor een groot deel afhankelijk bent van bezoekers die via Google binnenkomen, kan dat dus grote effecten hebben op je bezoekersaantallen. En die effecten worden alleen maar groter. Hoe beter immers de resultaten via AI, hoe minder de noodzaak om nog door te zoeken.
Voor SEO betekent het dat de tactieken die de afgelopen jaren goed hebben gewerkt – zoals uitgebreide, diepgaande kennisartikelen – in de toekomst steeds minder gaan doen voor je vindbaarheid.
Wat dan wel?
Wat moet je dan wel doen als je toch mensen naar je website wilt krijgen? Vaak krijg je bij deze vraag tips over het opbouwen van een merkidentiteit, bereik op social media en samenstellen van een mailinglijst.
En hoewel dat allemaal zeker helpt, is dat niet het hele verhaal. Je hebt namelijk nog steeds goede content nodig om de mensen die vervolgens op je website belanden te helpen. Want een flitsende post op Instagram of een commerciële mail is leuk, maar vaak niet genoeg om je klant te overtuigen voor jou te kiezen.
Hier komt het delen van persoonlijke content om de hoek kijken. Blogs en artikelen die AI niet kan maken, omdat ze alleen passen bij jouw product, dienst of bedrijf.
Waar kun je aan denken?
- Testimonials: laat klanten over jou vertellen in een interview en deel hun verhaal
- Productreviews: laat je producten testen door een panel of vraag kopers om hun bevindingen
- Persoonlijke verhalen: geef een kijkje in je bedrijf door medewerkers aan het woord te laten
- Nieuws & updates: deel het laatste nieuws over je product of dienst, nog voordat dit algemeen bekend wordt
- Achter de schermen: neem mensen mee in je processen en keuzes die je maakt
Door je content op deze manier in te steken, creëer je artikelen die niemand anders kan delen. En al zeker AI niet.
Hebben mensen vervolgens een zoekopdracht naar jouw type product of dienst, dan komen ze eerder uit bij je website. En moeten ze wel doorklikken om het antwoord te vinden.
Waarom is dit belangrijk?
Een aankoopproces bestaat uit verschillende fasen. Vooral als mensen een grotere aankoop doen, gaan ze eerst op zoek naar informatie. Voorheen konden ze die voornamelijk vinden door te klikken op links in Google.
Nu is het in die fase niet meer per se nodig om te klikken. ChatGPT, Google en andere AI-tools hebben de antwoorden al voor je klaarstaan.
Maar: daarmee is de keuze nog niet gemaakt. Bijna iedereen leest namelijk reviews voor ze overgaan tot aankoop. En gezien de hoeveelheid oplichters die online actief zijn, gaan ook veel mensen op zoek naar informatie over je bedrijf. Werk je eerlijk? Ben je transparant? Kan ik nog terug als ik me bedenk?
Met die vragen wil je bezoekers dus nog steeds helpen. Doe je dat niet, dan zoeken ze gewoon verder en kiezen ze voor het bedrijf dat dit wel doet. Juist in de fase waarin ze overgaan tot aankoop, wil je ze dus van dienst zijn.
Bovendien helpt deze content nog steeds bij het opbouwen van je merkidentiteit. Door verhalen van achter de schermen te delen, laat je zien dat je open bent. Door klanten aan het woord te laten, laat je zien dat je kwaliteit biedt. En door je medewerkers aan het woord te laten, laat je zien dat je betrouwbaar bent.
Allemaal factoren die een rol spelen in het nemen van de uiteindelijke beslissing.
Daarnaast geeft het je iets om te delen op je social media en in je nieuwsbrief. Wel zo handig.
Wat betekent dit voor je bezoekersaantallen?
Eerlijk: je bezoekersaantallen worden misschien nooit meer zo hoog als ze ooit waren. Maar zoals vaak gaat kwaliteit boven kwantiteit. Ja, die duizenden bezoekers zijn leuk om terug te zien in rapportages. Maar uiteindelijk gaat het om wat je verkoopt.
Juist door te focussen op de aankoopfase waarin mensen een beslissing nemen, kun je daar het verschil maken. Zelfs als je minder bezoekers hebt, is het mogelijk om met de juist content toch je andere cijfers te verhogen.
Kijk niet welk blog het vaakst werd gelezen, maar welke het meeste doorkliks naar een andere pagina gaf. En kijk hoe je daar in de toekomst op in kunt spelen.
Ik heb bijvoorbeeld blogs over LinkedIn en Google-reviews die al jaren honderden bezoekers per jaar opleveren. Een opdracht heb ik er pas één keer uitgehaald. Terwijl andere blogs (zoals deze over het schrijven van B1-teksten) slechts tientallen bezoekers per jaar hebben, maar wel al meerdere keren hebben geleid tot grote of langdurige opdrachten.
AI gebruiken voor SEO?
Nu het maken van artikelen een stuk simpeler is geworden dankzij AI, ben je misschien geneigd om je SEO-content te laten schrijven door AI. Je voert een paar prompts in, er rolt een artikel uit en je hebt weer iets om te posten.
De grote vraag is: hoeveel waarde voeg je hiermee toe? Als jij het artikel kunt genereren, kan een ander dat ook. Daarmee is je content dus niet meer echt behulpzaam. Niet alleen een eis van Google om opgenomen te worden in de zoekresultaten, maar vooral ook van de mensen die je website bezoeken.
Baat het niet dan schaadt het niet? Ook dat is niet per se het geval. Grote platforms als YouTube en Meta zijn al bezig om content waar weinig tot geen moeite in is gestopt te bestraffen. Het is een kwestie van tijd voordat dit overal het geval is. Staat je website vol met AI-gegenereerde tekst, dan kan het zomaar gebeuren dat je überhaupt niet meer naar boven komt. En dalen je bezoekersaantallen nog verder.
De kern zit ‘m in het toevoegen van waarde. Gebruik je AI om de punten en komma’s goed te zetten, een originele titel te bedenken of je op weg te helpen met een post, dan is dit natuurlijk geen probleem. Zolang je maar laat zien dat je je lezer oprecht wil helpen.
Hulp nodig bij het schrijven van je content of interviewen van medewerkers en klanten? Neem contact op!