lijst bulletlist even oneven aantal opsomming

Uit hoeveel punten moet een lijst bestaan? (spoiler: een oneven aantal)


Dat een bulletlist goed werkt in blogs, dat weet je. Maar uit hoeveel punten moet zo’n lijst bestaan?

Dit lijkt een willekeurige vraag, maar dat is het niet.

Sterker nog: hier is onderzoek naar gedaan. Wetenschappelijk onderzoek nog wel.

Van dat onderzoek kun jij gebruik maken. Hoe? Nou, bijvoorbeeld door nu verder te lezen.

Even vs. oneven

De wetenschap maakt vaak gebruik van experimenten die de reactietijd meten. De gedachte hierachter is: hoe langzamer de reactie, hoe meer moeite het kost om iets te verwerken in de hersenen. En hoe korter, hoe makkelijker dat gaat.

Uit onderzoek van Hines (1990) blijkt dat mensen meer tijd nodig hebben om oneven nummers te verwerken. Hines testte dit als volgt:

Deelnemers kregen steeds twee getallen te zien: twee even getallen (2 en 4), twee oneven getallen (1 en 3) of een even en een oneven getal (5 en 6). Ze moesten op een knop drukken als de getallen beide even óf oneven waren.

Het experiment liet zien dat mensen 20% langer nodig hadden om op de knop te drukken als de twee getallen oneven waren, dan wanneer ze beide even waren.

Conclusie: het kost meer tijd om oneven getallen te verwerken.

Hoe maak je hier gebruik van in je blog of tekst? Dat kan op twee manieren:

  1. Gebruik even getallen als je het mensen makkelijk wil maken. Geef bijvoorbeeld 2 opties om contact met je op te nemen
  2. Gebruik oneven getallen als je de aandacht vast wil houden. Laat een lijstje bestaan uit 3, 5 of 7 opties.

Het is niet zo dat even of oneven altijd beter is. Maar als je doel is om je lezer aan het denken te zetten, dan is een oneven aantal de beste optie.

Al het goede komt in drieën (of vijven, of zevenen)

Onze hersenen vinden het makkelijk om in groepen te denken. En hoe maak je het makkelijkst groepen uit een groter geheel? Precies, als je een even aantal hebt.

Het is handig om met 4 personen naar de Efteling te gaan, omdat je dan kunt opsplitsen in groepen van 2. Met z’n drieën zit er toch vaak iemand alleen.

In het interieur zie je juist vaak combinaties van 3. Denk aan 3 plantenpotten, 3 schilderijen aan de muur of 3 bijzettafels. Je ogen blijven langer hangen bij groepen die bestaan uit een oneven aantal.

K3 is niet voor niets zo’n succes 😉

Som je in een tekst een aantal voordelen op? Zorg er dan voor dat het er 3 zijn. Of 5, of 7. Dan trekt de opsomming het meeste aandacht.

P.S. Ook voor 7 valt veel te zeggen. Dit is van veel mensen een favoriet getal onder de 10 bij bijvoorbeeld een loterij. Waarom?

  • 1 en 9 voelen te willekeurig: wie kiest er nou voor de eerste of laatste mogelijkheid?
  • Dat geldt ook voor 5: precies in het midden ‘zal wel niet’.
  • 2, 4, 6 en 8 liggen te veel voor de hand omdat ze even zijn.

Dan blijven 3 en 7 over. En in dat geval kiezen we het liefst voor het hoogste getal. Blijkbaar voelt het dan alsof we meer kans maken.

Oneven is eerlijk

Onze hersenen hebben meer moeite met oneven getallen. Tegelijkertijd beoordelen we een schrijver (of spreker) die een oneven aantal in een lijst gebruikt als eerlijker, dan iemand die een even aantal gebruikt.

Dat zit zo.

Een even aantal is voor ons brein ‘af’. Maar het is wel heel toevallig als jouw cursus precies 10 redenen om hem te volgen heeft, niet? Dat moet wel mooipraterij zijn.

Als je tot 7 voordelen komt, dan ben je waarschijnlijk goudeerlijk. Want welke gek kiest ervoor om zo’n ongemakkelijk getal te noemen… Althans, dat is hoe onze hersenen het ervaren.

Van een lijst met een oneven aantal nemen we aan dat die volledig is. Als je nog een extra reden had kunnen bedenken, had je die wel opgeschreven om tot een even aantal te komen.

We vinden het simpelweg té toevallig als iets een mooi rond getal is. En dus besluiten we het niet te geloven. Een sterk staaltje omgekeerde psychologie, maar hé: wie zei dat onze hersenen simpel in elkaar zitten?

Waarom een lijst gebruiken?

Een lijst maakt het leven makkelijk. Mensen zijn – zeker online – gehaast. En daarom lezen ze het liefst informatie in hapklare brokken.

Opsommingen wekken de indruk dat ze compleet zijn. Als je de lijst leest, weet je alles over het onderwerp.

Je ziet deze truc vaak voorbijkomen op productverpakkingen. Denk aan tandpasta. Op de tube staat een lijst met functies die de tandpasta uitvoert. Als we in de winkel staan ‘scannen’ we zo’n lijst, en besluiten we de tandpasta te kopen.

Het frappante hieraan is dat het niet eens zoveel uitmaakt wát er in die lijst staat. Het feit dat er een lijst is, overtuigt ons brein al genoeg.

Van die informatie kun je handig gebruikmaken in je tekst. Geef bijvoorbeeld in het begin van je blog een overzicht van 3 redenen om 5 minuten de tijd te nemen om dit blog te lezen. En als dat blog dan bestaat uit 7 tips of voordelen, dan ben je helemaal de koning.

Ga jij voortaan bulletlists gebruiken in je tekst? En hoe pak je dat aan? Ik ben benieuwd!

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Gratis tips over schrijven en content ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief